שתלים דנטליים

שתלים דנטליים

שתלים דנטליים הם מעין שורשים מלאכותיים של השיניים. הם משמשים בעיקר לתמיכה בשחזורים של שיניים חסרות ומסייעים למניעת הידרדרות של אובדן עצמות לסת.

ההליך הרפואי הכולל שימוש בשתלים דנטליים מוגדר כהליך רפואת שיניים פרוטזית (תחליף מלאכותי), אך במקרים מסוימים הוא יכול להתבצע במסגרת רפואת שיניים קוסמטית. בפועל, מדובר בשתלים מהפכניים בעולם רפואת השיניים, כאשר שימוש בהם מסייע לפיתרון בעיות רבות שבעבר היו בלתי אפשריות לטיפול.

מדוע משתמשים בשתלים דנטליים?

אנשים רבים שאיבדו שיניים מסיבות כאלו ואחרות סובלים לא אחת מהשלכות המצב, אשר בכוחן לפגוע פגיעה ממשית באיכות החיים שלהם. הם נמנעים למשל מלחייך, אינם מסוגלים ללעוס מזון באופן תקין ועוד. שתלים דנטליים, שהם באופן בסיסי אביזרים שנראים כשייכים יותר לתחום הבניין מאשר לתחום רפואת הפה, מהווים עבור אנשים אלו פיתרון מתקדם ויעיל אשר מסוגל לשנות את חייהם.

מהותם של השתלים הדנטליים

שתלים דנטליים הם בעצם ברגים מתוחכמים מאוד. הם עשויים לרוב מטיטניום ובעלי מבנים מגוונים בהתאם לצורך וליצרן. ברגים משוכללים אלו מוברגים אל תוך הלסת במהלך טיפולי שיניים מורכבים, שהם בפועל ניתוחים קטנים. על גבי אותם ברגים, אפשר לחבר כתרים או מבנים דנטליים שונים בהתאם לצורך האישי של המטופל.

יתרונות השתלים הדנטליים

בזכות השתלים הדנטליים, תחום שיקום הפה עבר קפיצה משמעותית וכיום הוא מאפשר לרופאים לבצע השתלות שיניים מלאות ואיכותיות בצורה חסרת תקדים לעומת ימים עברו. בזכות השימוש בטיטניום (מתכת יקרה ומרובת תכונות) שתלים דנטליים משיגים אחוזי הצלחה של כ-95%, ללא דחייה של הגוף וכמעט ללא תופעות לוואי אחרות. השימוש בטיטניום במסגרת ייצור שתלים דנטליים, נעשה בזכות התכונה של המתכת המיוחדת הזו להיות חלק מתהליך התחדשות העצמות בגוף. המתכת "משתפת פעולה" עם העצמות והופכת למעין חלק מהעצם עצמה.

למי זה מתאים?

על מנת לקבוע האם מטופל מתאים להשתלת שתלים דנטליים, עליו לבצע בדיקות מקיפות שכוללות צילומי רנטגן, סריקות ממוחשבות ועוד. זאת על מנת להבטיח התאמה של השתלים וכן כדי לקבוע מהו סוג השתל הנדרש. חשוב להבין כי שתלים דנטליים הם מוצר יקר אפילו ביחס לטיפולי שיניים אחרים, אך האיכות שלהם והעובדה שהם עמידים לכל החיים, מהווים יתרון משמעותי אל מול המחיר הגבוה.

הליך ההשתלה של השתלים

לאחר השתלת השתלים הדנטליים ושחזור השן, התוצאה הסופית נראית זהה לשיניים רגילות. התהליך בו משתילים שתלים דנטליים בפה יכול לרוב להיעשות במפגש אחד אך קודם הטיפול, יש צורך בהכנה פיסית מתאימה הכוללת כאמור בדיקות מקיפות.

  • הכנת הלסת: הרופא קודח חור בקוטר קטן (פיילוט) באזור הרלוונטי וחסר השן. החור משמש להובלת הבורג (השתל עצמו) למקומו המתאים. יש לבצע את הליך הקדיחה בפרט וההשתלה בכלל בצורה מדויקת על מנת להימנע מפגיעה במבנים חשובים בלסת ובעצבים.
  • החדרת השתל: הרופא מרחיב את החור בעדינות ולאט על מנת לאפשר את הברגת השתל למקומו הייעודי. ברגע שהשתל נמצא במקומו, רקמת החניכיים ההיקפית מושמת ומחוזקת מעל השתל ומוחדר בורג הגנה מיוחד. כעת מניחים לאזור להחלים ולאפשר את היווצרות ההתחברות בין השתל לרקמה מסביבו. לאחר כמה חודשי החלמה, הרופא חושף את השתל ומחבר אליו את הכתר שמחליף את השן במקום. לרוב, משתמשים בכתר זמני שעליו רקמת החניכיים מחלימה ויוצרת מבנה נכון. התהליך מסתיים כאשר החניכיים מוכנות והכתר הקבוע מחובר אל השתל.

התהליך יכול להתבצע עבור שתל דנטלי אחד, או עבור קבוצה של שתלים. ההתאוששות והמשך התפקוד עם שתלים דנטליים, מחייבת שמירה נאותה ומוקפדת על היגיינת הפה. התהליך עשוי להיות מלווה באי נוחות מסוימת ובכאבים לאחר החדרת השתל, אך ניתן לפתור זאת בעזרת משככי כאבים. ניתן לומר בכלליות כי תחת טיפול מתאים, שתלים דנטליים עמידים למשך 40 שנה ואף למעלה מכך – לכל החיים.