צלקות אקנה

צלקות אקנה

אחת התופעות המזוהות ביותר עם גיל ההתבגרות היא תופעת פצעי הבגרות המופיעים במהלכה. תקופת ההתבגרות בהחלט מאופיינת בהם - זוהי תקופה מלאת הורמונים, מלווה בעוררות מינית, אכילת מאכלים שומניים ועוד. כל אלו, הם גורמים יידועים להתפתחותם של פצעונים, או בשמם השני - אקנה. לעיתים האקנה חולפת מעצמה עם תום גיל ההתבגרות ולעיתים, היא משאירה לנו מזכרת לא נעימה בדמות הצלקות הנגרמות בעקבותיה.

 

מהן צלקות אקנה?

ניתן להתייחס אל אקנה כמחלה "בריאה" שמחלימים ממנה בתום תקופת ההתבגרות, אך לפעמים נותרים אחריה סימנים פיזיים ורגשיים. אקנה היא מחלת עור שכיחה המופיעה בקרב כ – 80% מהאוכלוסייה. אקנה מבטאת למעשה את הופעתם של פצעי בגרות דלקתיים על פני העור, המעידים על תהליכי ריפוי פנימיים המתרחשים בשכבות העור. גודל הפצע והדלקת קובעים אם תהליך הריפוי יותיר צלקות או לא. במקרה של דלקת ממושכת וגדולה למשל, תהליך הריפוי הטבעי כולל היווצרות רקמת חיבור חדשה השונה מן הרקמה המקורית, כלומר היווצרות צלקות אקנה. צלקות אקנה ברובן שטחיות אך במקרים מסוימים הן עמוקות וניכרות.

סוגי צלקות אקנה

ישנם שלושה סוגי צלקות אקנה כאשר כל סוג אופייני לאזורים שונים בגוף, מתבטא באופן שונה על העור ודורש בהתאם טיפולים שונים:

  • צלקות שקועות: צלקות הנראות כמו חורים כהים ושחורים בעור אשר קוטרן עד 2 מילימטר. צלקות אלו מופיעות לרוב באזורי הלחיים, הרקות והסנטר.
  • צלקות בולטות: צלקות בגוון העור או טון מעט בהיר יותר ממנו. אלו כוללות גם צלקות קלואידיות שהן בולטות וגדולות. צלקות אלו מופיעות לרוב בגב,בחזה ובקו הלסת.
  • צלקות חריציות: צלקות עמוקות במיוחד ומאתגרות לטיפול. הקושי לטפל בצלקות אלו מצריך יצירה חדשה של הדרמיס.

קטגוריות טיפול באקנה

מאחר וישנם סוגים שונים של צלקות אשר לכל אחד מהם שיטות טיפול מומלצות, ניתן לחלק את הטיפולים הקיימים ל – 3 קטגוריות:

  1. טיפולים להתקלפות העור.
  2. טיפולים למילוי צלקות על ידי חומרי מילוי.
  3. טיפולים כירורגיים להסרת הצלקות בחיתוך.

השיטות לטיפול באקנה

קילוף כימי – מתאים להעלמת צלקות אקנה שטחיות. בשיטה זו מוסרת שכבת העור העליונה עד למרכז הדרמיס. זאת כדי ליצור תהליך ריפוי של פצע חדש, המוביל לרקמת חיבור חדשה נטולת צלקות אקנה.

חומרים למילוי קמטים – מתאים לטיפול בצלקות אקנה שקועות. בשיטה זו ממלאים את הצלקות בחומרי מילוי שונים. במקרים מסוימים הטיפול מצליח ולעיתים אינו מסייע כלל.

ניתוח – מתאים להעלמת צלקות ארוכות וקטנות עמוקות. בשיטה זו מוסרת הצלקת עם שכבת העור בפעולה כירורגית.

שיוף– מתאים לטיפול בצלקות שטחיות ועדינות. בשיטה זו הצלקת אומנם אינה נעלמת לחלוטין אך הטיפול מניב תוצאות מיידיות טובות.

לייזר– מתאים לטיפול בצלקות שאינן עמוקות. קרן הלייזר צורבת ומטשטשת את הצלקת.

Sublative Rejuvenation – מתאים לטיפול בכל סוגי הצלקות. מרפא את פצע הצלקת עם מינימום תופעות לוואי ומלווה בזמן החלמה קצר.