עיצוב שפתיים

עיצוב שפתיים

התחום של עיצוב שפתיים כולל בתוכו המון היבטים, החל מעיצוב קוסמטי רגיל בעזרת תכשירים למיניהם, הוספת צבעים וכן הלאה, דרך תרגילים שונים המחזקים שרירים היקפיים ובכך משפרים במעט את מראה השפתיים ועד טיפולים אסתטיים רפואיים שממש מעצבים מחדש את השפתיים ומאפשרים ליצור את המראה אופטימאלי מבחינת כל אחת ואחת.

התחום הזה כל כך מקיף ומרובה פנים משום שהשפתיים הן איבר חושני, חשוב מבחינת השפעתו על מראה הפנים וכזה שנתפש כבעל חשיבות מהותית על מראה הפנים ואל הדרך בה האישה נראית לציבור. נתרכז כמובן בהיבט האסתטי-רפואי של עיצוב שפתיים.

טיפולי הזרקה לשפתיים

כיום הרוב המוחלט של טיפולי עיצוב שפתיים שנעשים באופן רפואי הם טיפולי הזרקה. בהליכים רפואיים, לא ניתוחיים וזעיר פולשניים אלו המנתח הפלסטי מזריק את השפתיים עצמן חומרים שונים שמאפשרים להשיג מראה מלא, חושני ומעוצב יותר, סוגי החומרים משתנים ומיד נסקור בקצרה גם אותם. ההזרקה עצמה מבוצעת לרוב ללא הרדמה ואין בכך צורך מהותי, אם המטופלת מבקשת או חווה כאבים קשים מדי לטעמה ניתן למרוח משחה מאלחשת על השפתיים או אף לבצע זריקת הרדמה מקומית קלה.

הכמויות המוזרקות במהלך טיפולים אסתטיים של עיצוב שפתיים הן מזעריות, ברמה של 1 סמ"ק או כמות דומה. ההזרקה נעשית במספר נקודות ובאופן מפושט, רוב המקרים מצריכים הזרקה רק בשפה העליונה כי היא זו שיש לה את מירב ההשפעה על מראה השפתיים הכולל, אך אין מניעה לבצע את ההליך גם על השפה התחתונה. לאחר ההזרקה חומרי המילוי נספגים ברקמת השפתיים ויוצרים את העיצוב החדש שנראה במלוא הדרו לאחר כמה ימים שבהם האזור מתאושש.

כאבים והתאוששות

באופן כללי טיפולי עיצוב שפתיים באופן רפואי אינם כואבים וזמן ההתאוששות שלהם מינימאלי ביותר. כמובן שישנה אי נוחות מסוימת במהלך ההזרקות עצמן אך לא מדובר על כאבים עזים, כמו כן ישנה אי נוחות לאחר ההליך בגלל נפיחות מסוימת ומצומצמת מאוד – אם יש צורך יינתן למטופלות מרשם לתרופה נגד כאבים. עיצוב שפתיים הוא הליך שניתן לבצע כמובן ללא אשפוז ואפילו במהלך יום שגרתי, כך שאין ממש צורך בזמן התאוששות או תהליך מורכב כמו לאחר ניתוחים פלסטיים למיניהם.

ישנה נפיחות מינימאלית אך באופן עקרוני ניתן כבר לחזור לשגרה יום לאחר הטיפול. גם מבחינת סיכונים וסיבוכים טיפולי עיצוב שפתיים נחשבים פשוטים ובטוחים מאוד, מספר הסיבוכים קטן מאוד ולכל טיפול ספציפי (מבחינת סוג החומר המוזרק) יש סיכונים רלבנטיים – כגון תגובה אלרגית, היווצרות זיהומים וכדומה.

חומרי ההזרקה – קבועים וזמניים

ההבדל בחומרי ההזרקה הוא בעיקר בין אלו שמספקים פיתרון קבוע לאלו שמספקים פיתרון זמני שפג בטווח זמן של 6-12 חודשים. החומרים הזמניים הם ביולוגיים ודומים לחומרים המצויים בגוף – למשל קולגן או חומצה היאלורנית – לכן אלו נספגים בגוף לאחר תקופה. החומרים הקבועים (בעיקר סיליקון ולעיתים ביו-אלקמיד) אינם ביולוגיים אלא מלאכותיים והם מספקים פיתרון קבוע. בחירה בין זמני לקבוע היא ספציפית לכל מטופלת ולכל רופא מנתח, הפיתרון הזמני לרוב מועדף על נשים שזהו טיפול עיצוב שפתיים ראשון עבורן. כמובן ששימוש בחומרים זמניים מצריך חזרה על ההליך לאחר סיום ההשפעה.

  • חומרים זמניים: קולגן ונגזרותיו או סוגים שונים של חומצה היאלורנית, קולגן הוא חלבון הקיים בגוף בצורה טבעית והוא קשור למגוון נושאים כמו גמישות וחוזק העור, רקמות חיבור וכן הלאה, חומצה היאלורנית מופקת מבעלי חיים וביא טבעית לגוף האדם. מזריקים את החומרים למטרת עיצוב שפתיים והם יוצרים מראה תפוח ומלא.
  • חומרים קבועים: סיליקון בעיקר וגם שימוש מסוים בחומר הנקרא ביו-אלקמיד. מזריקים את החומרים הנוזליים ואלו נשארים בפריסה יעילה בשפתיים, ביו-אלקמיד יוצר שתל קטן וארוך בשפתיים וניתן להוציאו בניתוח פשוט יחסית. הסיליקון המשמש כיום סטרילי ובטוח בצורה מצוינת עם מעט מאוד סיבוכים.
  • הזרקת שומן: סוג נוסף ומעט נדיר יותר של טיפולי עיצוב שפתיים בהזרקה. ניתן לקצור שומן מאזורים נסתרים בגוף ולהזריקו אל השפתיים למראה מלא וחושני באמצעים טבעיים, התוצאות במקרה זה משלבות בין הזמני לקבוע אך ההליך מורכב ויקר יותר.