סיכונים, תופעות לוואי והחלמה בניתוח עפעפיים

סיכונים, תופעות לוואי והחלמה בניתוח עפעפיים

הסיכון שכולנו מפחדים ממנו, כאשר אנחנו מדברים על ניתוחים בעיניים או בסביבתן, הוא כמובן הפחד מעיוורון כתוצאה מהניתוח. בניתוח עפעפיים מדובר בסיכון נדיר מאוד, אבל חשוב להיות מודעים אליו – אם בימים הראשונים שלאחר הניתוח אתם מרגישים כאבים עזים מאחורי העין או לידה, עליכם לדווח על כך מיד לרופא המטפל.

כאב חזק יכול להצביע על דימום מאחורי העין שיכול להפעיל לחץ על גלגל העין ולפגוע בסופו של דבר בראייה. לכן, גם אם אתם חושבים שמדובר בפאניקה שלכם בלבד, עדיף שתתקשרו לרופא, אם אתם חושדים שמשהו אינו כשורה בתהליך ההחלמה שלכם, מקסימום הוא יגיד לכם שאתם היסטריים.

סיבוכים

  • דימום – דימום מאחורי העין, יכול לגרום להצטברות של דם אשר בסופו של דבר, באם הוא לא טופל בזמן, יכול לפגוע בראייה, כפי שציינו בתחילת המאמר.
  • דלקות – דלקות בעיניים כתוצאה מהניתוח הן תופעה דיי נדירה, ובכל מקרה אתם תקבלו משחה אנטיביוטית לאחר הניתוח כדי למנוע אותן.
  • פגיעה ביכולת לעצום את העיניים – הורדה של כמות עור גדולה מידי יכולה למנוע אפשרות של עצימת עיניים מלאה, בחירה במנתח מיומן בעל ניסיון רב בניתוחים ממין זה, יכולה להפחית עד לאפס את הסיכויים לסיבוך זה.
  • עיוותים קלים בעפעפיים התחתונים – האפשרות לעיוותים קלים בעפעפיים שפוגעים במראה הסופי של העין, מתגלה בדרך כלל כבר במהלך הניתוח, כאשר העפעף התחתון צמוד מידי לגלגל העין, כך שכבר במהלך הניתוח מנתח מיומן יכול להקטין את התופעה או למנוע אותה. אם בכל זאת נוצרים עיוותים ממין זה, ניתן לתקן אותם בניתוח חוזר.
  • צלקת לא אחידה – לפעמים הצלקות אינן מחלימות כמו שצריך ובמקום צלקת קטנה ואחידה, חלקים מהצלקת הופכים לעבים יותר, אפשר להסתיר את הצלקת באמצעות איפור נכון ואפשר אפילו להסירה בעזרת ניתוח.

תופעות לוואי

  • נפיחות ופנסים כחולים בעיניים – כמו בכל ניתוח, הגוף עובר טראומה והדבר ניכר על פני השטח, הנפיחות בעיניים והפנסים הכחולים חולפים בדרך כלל עד שלושה שבועות.
  • טשטוש בראייה – כאשר העיניים נפוחות ויש עליהן משחה, אין זה פלא שתסבלו מטשטוש ראייה, לפעמים הטשטוש יכול להימשך מספר ימים והוא אפילו פוגע בחדות הראייה, תופעה זו חולפת מעצמה לאחר מספר ימים וכל שעליכם לעשות הוא לנוח כמובן.
  • חוסר סימטריה – חוסר הסימטריה מתבטא בכך שאחד מהעפעפיים אינו צמוד לגלגל העין או שהוא נמוך יותר, הסיבה בדרך כלל היא הצטברות של נוזלים כתוצאה מהניתוח ומדובר בתופעה שחולפת לאחר מספר ימים.

החלמה

ההחלמה מניתוח עיניים היא מהירה מאוד, כאשר כבר לאחר שבוע אפשר לחזור לעבודה עם משקפי שמש בלבד. אבל חשוב להישמע להוראות הרופא בעיקר בנוגע להימנעות ממאמץ שיכול לגרום ללחץ הדם שלכם לעלות. בימים הראשונים, תנסו לנוח כמה שיותר, בשבועיים שלאחר הניתוח תעשו פעילות פיזית מתונה בלבד כלומר כן אפשר ללכת, או לרחוץ כלים, אבל אי אפשר לרוץ, לשטוף את הבית או להרים משאות כבדים. לאחר שבועיים אמנם תוכלו לחזור לפעילות גופנית, אבל עליכם להגן על העיניים ככל האפשר, כלומר להימנע מפעילות שכוללת מגע פיזי, משחקי כדור, שחייה וכדומה. הקפדה על הוראות הרופא במדויק והימנעות מפעילות גופנית מאומצת לאחר הניתוח, גם אם אתם מרגישים נפלא וחזקים כמו שור, תעזור לכם לא רק להחלים מהניתוח יותר מהר ולהגיע לתוצאות נהדרות, אלא גם להימנע מסיבוכים אפשריים.