מתיחת עפעפיים

מתיחת עפעפיים

ניתוח מתיחת עפעפיים הוא ניתוח פלסטי פופולארי שבו מסירים עודפי עור, שומן ושריר מאזור העפעפיים העליונים ו/או התחתונים במקרים של צניחת עפעפיים או עפעפיים נפולים. הניתוח משפר במידה מרשימה מאוד את מראה העיניים בפרט ואת מראה הפנים בכלל, מתקן מצבים של שקיות מתחת לעיניים, עפעפיים עליונים שוקעים, עפעפיים תחתוני נפוחים ועוד. ניתוח מתיחת עפעפיים, נקרא גם הרמת עפעפיים, הוא לרוב אסתטי בלבד אך יכול להיות גם לשיפור הראייה במצבים בהם העפעפיים צונחים כך ששדה הראייה נחסם.

הסיבות לבעיות עפעפיים

ככל שאנו מזדקנים, נוצרים עודפי עור באזור העין, העור מאבד מהאלסטיות שלו, שומן פנים שמקנה לפנים מראה צעיר ונערי מתחיל להיעלם או לזוז (כמו בצניחת לחיים למשל) ולהצבר מתחת לעפעפיים, השרירים, הגידים והסחוסים באזור העין נחלשים ולא יכולים יותר להחזיק את העפעפיים וכן הלאה. כל הסיבות הללו גורמות, יחד או לחוד, למראה עיניים זקן, עייף ואף עצוב בשילוב עם קמטי הבעה אחרים. אפילו נשים שמטפלות בעור הפנים שלהן בהקפדה יתרה, שומרות על תזונה וכדומה – יסבלו במוקדם או במאוחר מקמטים, נפיחות באזורים מסוימים ועפעפיים נפולים.

למי ניתוח מתיחת עפעפיים מתאים?

כיום הניתוח מבוצע על נשים וגברים כאחד, לרוב נשים אך בהחלט יש קהל גברי הולך וגדל המבקש לשמור על מראה עפעפיים צעיר ומתוח. מתיחת עפעפיים מתאימה לאנשים מבוגרים, בריאים מבחינה פיזית ומבחינת רקמות הפנים שלהם וכמובן שסובלים ממידה מסוימת של צניחת עפעפיים, נפיחות ויתר הבעיות שהוזכרו. ישנם מקרים בהם המטופלים צעירים יותר, מקרים של נטייה גנטית או טראומה כלשהי לעין.

בעיות עיניים כמו יובש בעיניים, גלאוקומה, הפרדות של הרשתית ובעיות בריאות כגון סוכרת, מחלות לב, הפרעות בבלוטת התריס, לחץ דם גבוה וכיוצא באלו מעלות את הסיכון מהניתוח וחלקן מונעות את ביצועו לחלוטין.

כיצד מבצעים את מתיחת העפעפיים?

מתיחת עפעפיים מבוצעת ללא אשפוז, במרכז רפואי או אפילו קליניקה, תחת הרדמה מקומית ואלחוש בלבד. בהתאם למהות הניתוח ובאילו אזורים בעין בדיוק יש לטפל, המנתח מבצע חתכים זעירים במיקומים נסתרים (קפלים וקמטים טבעיים) ולאחר מכן מתחיל להסיר עור עודף, שומן עודף ושרירים שנמתחו מדי, המנתח מבצע חיזוק של הרקמות הרלבנטיות ומותח את העור בעזרת תפרים כך שהעפעפיים מתוחים, מורמים והעיניים מקבלות מראה צעיר. הניתוח עצמו פשוט מאוד ונמשך פחות משעה במרבית המקרים. לאחר שההרדמה המקומית מתחילה לפוג ישנה תחושה מסוימת של אי נוחות בעיניים – לחץ, כאבים, קושי להזיז את הפנים וכדומה – במקרה הצורך יינתנו משככי כאבים.

התאוששות והחלמה מניתוח מתיחת עפעפיים

מתיחת עפעפיים היא ניתוח פשוט ומהיר, אך בכל זאת מדובר על ניתוח פולשני ולכן יש תהליך התאוששות והחלמה, המנתח יספק לך הוראות מדויקות כיצד לפעול ומה אסור לעשות לאחר הניתוח. העיניים נחבשות לחלוטין ליום הראשון אחרי הניתוח, התפרים מוצאים לאחר יומיים עד שבוע ויש להימצא במנוחה מלאה למשך 3-7 ימים, בהתאם להתקדמות ההחלמה. הצלקות מניתוח מתיחת עפעפיים לרוב דוהות ונעלמות לחלוטין לאחר כמה חודשים אך במהלך תקופת ההחלמה הן יראו כפסים ורודים עדינים לאורך העין.

סיכונים וסיבוכים

הניתוח הוא פשוט ודי סטנדרטי מבחינת מהלכו, אך כמו בכל ניתוח – אפילו הפשוט ביותר – ישנם סיכונים וסיבוכים אפשריים שיש להכיר לפני כניסה לתהליך. ישנם סיבוכים נדירים ביותר כמו פגיעה בלתי הפיכה בראייה או מתיחת יתר של העפעפיים וקושי מהותי לסגור אותם לגמרי – אך בהנחה שמדובר על מנתח מיומן ואיכותי, הסבירות לכך נמוכה מאוד.

  • ראייה כפולה או מטושטשת
  • קושי מסוים וזמני לסגור את העפעף
  • נפיחות זמנית
  • החלמה איטית המלווה בכאבים
  • צלקות לא תקינות