הבהרת כתמי עור

הבהרת כתמי עור

מה הקשר בין שמש, הורמונים, גיל וגנטיקה? כולם משפיעים על הופעת כתמי עור. המודעות לגורמים הללו מוכיחה את עצמה לאורך ההיסטוריה, כאשר עדויות מספרות על רקיחת משחות ומרקחות לשמירה ולטיפול בעור וכן הימנעות מקרני שמש ישירות על ידי כפפות ושמשיות לאורך מאות שנים. כתמי עור מזוהים רבות גם עם זקנה ומכל סיבה שהיא מהווים פגם אסתטי.

סוגים עיקריים של כתמי עור

כתמי עור תורשתיים – כתמים חומים המופיעים באזור החזה, השכמות והכתפיים בצעירים בגיל ההתבגרות בשיעור של כחצי אחוז. בנוסף, כתמים חומים בהירים בעלי פוטנציאל להופיע בכל חלק בגוף ובכל גיל.

כתמי עור מושפעים – סוג זה כולל את רוב הכתמים הנוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש, כמו נמשים וכתמי גיל. נמשים הם כתמים שטחיים הנוצרים מפיגמנטציה מוגברת בשכבת העור העליונה. כתמי גיל הם כתמים עמוקים הנוצרים באזורים אשר נחשפו לשמש במשך השנים. הכתמים נוצרים כתוצאה מעלייה במספר התאים המייצרים מלנין בשכבת העור התחתונה.

כתמי עור- כנועים וסרבנים

כתמי עור שטחיים כגון כתמי שמש ונמשים המצויים בשכבת העור העליונה הם הקלים ביותר לטיפול. כתמי עור עמוקים בשכבת האמצעית והאחרונה של העור נחשבים לקשים יותר לטיפול. כתמי היריון וכתמים תורשתיים קשים גם הם לטיפול וברבים מהמקרים הם שבים להופיע. עבור אלו בהם ניתן לטפל בקלות ועבור אלו שקשה יותר, ישנם טיפולים מגוונים אשר תוצאתם העיקרית היא הבהרת כתמי עור.

טיפולים להבהרת כתמי עור

קשה להעלים לחלוטין כתמי עור ומרבית הטיפולים נועדו להבהרתם בלבד:

  • הבהרת כתמי עור באמצעות משחות מבוססות הידרוקינון –הידרוקינון הוא חומר הבהרה החודר אל תאי המלנין ומשמיד אותם. המשחה נועדה למריחה עצמאית נקודתית על הכתמים בלבד. רצוי למרוח את המשחה בלילה ובמשך היום להשתמש במקדם הגנה למנוע התכהות נוספת. הטיפול נמשך כחצי שני ואינו משביע רצון דרך קבע. שימוש לא נכון וחשיפה לשמש עלולים להכהות את הכתם או ליצור כתמים בהירים נוספים. הטיפול מתאים בעיקר לבעלי כתמי שמש קטנים ובהירים וכן לבעלי נמשים באזורי הצוואר והפנים.
  • הבהרת כתמי עור באמצעות חנקן נוזלי – טיפול זה מתבצע על ידי רופא עור מוסמך. חנקן נוזלי קפוא יוצר כוויית קור באזור הכתמים, משמיד את התאים והורס את שכבת העור העליונה. הכווייה הופכת לפצע המתקלף בתוך מספר ימים וחושף שכבת עור בהירה וחדשה. משחה אנטיביוטית תועיל בימים הראשונים למניעת זיהומים ותגובות דלקתיות. הטיפול מתאים לבעלי עור בהיר ובעלי כתמי שמש.
  • הבהרת כתמי עור באמצעות פילינג – ישנם 2 סוגי פילינג לטיפול הבהרת כתמי עור – פילינג כימי ופילינג לייזר. מדובר בטיפולים שאינם נקודתיים.

פילינג כימי

בעל שלוש דרגות עומק. בדומה לכוויית שמש, הפילינג הכימי יוצר כוויה מבוקרת הנקבעת לפי ריכוז החומר הכימי:

  1. פילינג שטחי – מקלף את שכבת העור העליונה.
  2. פילינג בינוני – מקלף את שכבת העור המשנית.
  3. פילינג עמוק – מגיע עד לשכבת העור העמוקה.

כעבור מספר ימים ועד לשבועיים, יוצרים התאים החדשים שכבת עור עליונה חדשה וסיבי קולגן חדשים בשכבה העמוקה. תוך כדי, מתרבים סיבי האלסטין האחראים על גמישות העור

פילינג בלייזר

בעל שלוש דרגות עומק הנקבעות על פי משך הטיפול, עוצמת הקרינה וכמות הפעמים שהקרן עוברת על פני העור. הלייזר מוריד בהדרגה את שכבות העור ומאפשר לשלוט בעומק הטיפול. פילינג בלייזר הינו טיפול חד פעמי הנעשה בהרדמה חלקית או מלאה. כשעתיים לפני הטיפול נמרח קרם אלחוש באזור הכתמים המסייע להפחתת כאב. הקילוף בטיפול זה מתבצע במהלך הטיפול כך שבסיומו שכבת העור החיצונית כבר הוסרה. הטיפול מתאים לבעלי כתמי שמש וכן לבעלות כתמי היריון.