פיגמנטציה

פיגמנטציה

כאשר מפרקים לגורמים את מרכיבי גוף האדם ובוחנים את הקשר בין מה שקורה בתוכו לנראה לעין, מבינים עד כמה גוף האדם חכם ומורכב. הגוף מושפע מגורמים חיצוניים שונים המעודדים תהליכים גופניים פנימיים. אלו, מתבטאים שוב בצורה חיצונית. תופעה אחת מיני רבות השייכת למעגל הקסמים הזה היא הפיגמנטציה.

מהי פיגמנטציה?

על צבע העור אחראי בעיקר פיגמנט המלנין המצוי בשכבת האפידרמיס – השכבה העליונה החיצונית של העור. לשמש ולמלנין מערכת יחסים המבוססת על דו כיווניות – בראשונה, מגן המלנין מפני קרינת השמש. לאחר שהוא סופג אותה כאקט של הגנה, הוא מחזיר את הקרניים החודרות ומונע נזקים לתאים. מפגש עם השמש מייצר מלנין כמגננה על העור. לעיתים המלנין מתפזר באופן אסתטי ויוצר מראה שזוף ולעיתים הפיזור אינו אחיד, מתרכז בנקודה מסוימת ויוצר כתם. משתנים כגון שינויים הורמונאליים, גיל ותרופות משפיעים גם כן על פיגמנטציה בלתי אחידה. הכתמים הנוצרים מהווים מטרד אסתטי ובאופן טבעי אנשים הסובלים מהם מחפשים פתרונות לטשטש ולהעלים אותם.

פיגמנטציה – שטוחה ועמוקה

טיפולי פיגמנטציה נחלקים לשתי קבוצות הנקבעות על פי עומק הפיגמנט:

  • פיגמנטציה שטחית – נפוצה יותר וניכרת באפידרמיס (שכבת העור העליונה). ניתן לטפל בה באמצעות מריחת קרמים ומשחות להבהרה ולהעלמת כתמים.
  • פיגמנטציה עמוקה – מופיעה במקרים מסוימים בלבד ונמצאת בעומק הדרמיס (שכבת העור האמצעית). ניתן לטפל בה באמצעות קילוף כימי או טיפולי לייזר.

טיפול בפיגמנטציה שטחית

  • מקדם הגנה – בראש ובראשונה, יש למרוח מקדם הגנה. למקדם תפקיד כפול: הוא מסייע להצלחת טיפולים אחרים כגון קרמים להבהרה, פילינג כימי ולייזר. בנוסף, הוא מונע פיגמנטציה בלתי אחידה עתידית.
  • משחות הבהרה המכילות הידרוקינון – משחות אלו "מפריעות" ליצירת הפיגמנטציה. כלומר, מדכאות את ייצור המלנין. הטיפול במשחות אלו כולל תופעות לוואי קלות אם בכלל וטיפול בהן נחשב ליעיל ביותר. בעת השימוש במשחה מומלץ שלא להרבות בחשיפה לשמש.
  • משחות הבהרה המכילות טרטינואין – משחות אלו משפרות את היווצרותם של תאים חדשים, את אלסטיות העור, עוביו ומרקמו וכן מזרזות יצירת קולגן. טיפול בהן מומלץ בשילוב עם חומרים אפקטיביים נוספים להבהרת העור כדי להשיג תוצאה מקסימאלית.

טיפול בפיגמנטציה עמוקה

  • טיפול משולב – שילוב בין מקדם הגנה, הידרוקינון, טרטינואין וחומצות שונות המתאימות לטפל בפיגמנטציה עמוקה.
  • שיוף בלייזר – קרן הלייזר צורבת את הכתם ומשמידה את תאי הפיגמנט.
  • פילינג כימי – פילינג כימי יוצר כוויה בעור, מקלף את שכבת העור העליונה, מחרב שכבות תאים ומעודד ייצור של שכבות תאים חדשות.