העלמת כתמי עור

העלמת כתמי עור

כתמי העור נוצרים בדרך כלל בגלל תהליכים פיזיולוגיים המשפיעים על כמות המלנין בעור. שינויים אלו בכמות המלנין יכולים לגרום לכתמים בעור. חשיפה לא מבוקרת לשמש, תזונה בעייתית, הזדקנות, היריון ואפילו מתח יכולים לגרום לשיבוש בכמות המלנין ולהופעת הכתמים. כיום ישנן דרכים רבות ויעילות, חלקן יותר וחלקן פחות, להעלמת כתמי עור החל ממשחות שנרשמות על ידי רופא העור וכלה בפילינג עמוק שצריך להתבצע אך ורק בחדר ניתוח.

השיטות העיקריות כיום להעלמת כתמי עור

משחות

את המשחה שנועדה להבהיר את הכתמים, רושם אך ורק רופא עור. המשחה מורכבת בעיקר מחומר שנקרא "הידרוקינון" שתפקידו לחדור לתאי המלנין ולהרוס אותם. הריכוזיות של החומר משתנה בהתאם לגוון של הכתם. את המשחה תצטרכו למרוח לבד ואך ורק על הכתמים. את התוצאות לטיפול ניתן לראות רק לאחר מספר חודשים, והן לא תמיד אפקטיביות. אם אתם מתכננים להשתמש במשחות, חשוב שתקפידו להשתמש בהן בדיוק על פי הוראות הרופא כדי שחלילה המשחות לא ייגרמו להיווצרות כתמים בהירים חדשים, או לתוצאה הפוכה של התכהות הכתם.

טיפול בקרן אור

הטיפול בקרן אור (פוטו-רג'וביניישן) הפך לטיפול מאוד פופולארי להעלמת כתמי עור, עקב שיעורי ההצלחה הגבוהים שלו. הטיפול פועל באורכי גל משתנים והוא מותאם לעומק הכתם ולצבע העור. טיפול זה מתאים לכל סוגי העור והוא בעצם עוזר להתחדשות מראה העור. כתוצאה מהטיפול בקרן אור העור לא רק רענן יותר, אלא גם הכתמים הופכים לבהירים יותר. חשוב לערוך בדיקת רגישות על שטח עור קטן, מכיוון שהטיפול יכול לגרום לעודף פיגמנטציה ואז שוב לכתמים.

פילינג

התהליך של הפילינג נועד לגרום לכוויות שטחיות, בינוניות או עמוקות בעור, אשר יגרמו לקילוף של העור וכתוצאה מכך להיווצרות של תאי עור חדשים. הבחירה בעומק הפילינג תלויה כמובן הרופא שלכם, כאשר שככל שהפילינג עמוק יותר, כך הוא נחשב לטיפול מורכב ומסוכן יותר. פילינג שטחי יכול להיות מבוצע על ידי קוסמטיקאית בלבד והוא מצליח להבהיר במעט את הכתמים, אבל הוא מתאים בעיקר לכתמים עדינים ולא מעבר לכך. את הפילינג הבינוני רק פלסטיקאי או רופא עור יכולים לבצע, ההחלמה ממנו ארוכה יותר, עד כדי כך שבימים הראשונים לא תוכלו לצאת כלל מהבית. פילינג בינוני מתאים לטיפול בכתמי שמש והתוצאות שלו מאוד אפקטיביות.

את הפילינג העמוק רק פלסטיקאים יכלים לבצע, מדובר בקילוף עד השכבה עמוקה מאוד של העור. הפילינג מבוצע רק בחדר ניתוח ובהרדמה מקומית. ההחלמה היא במשך שבועיים והיא כוללת גם כאבים בלילות הראשונים. חשוב שתזכרו שמדובר בתהליך מורכב מאוד, אשר יכול לסכן את הכבד והלב שלכם ואפילו ליצור פיגמנטציה, אשר תהפוך את העור שלכם ללבן. תהליך זה מיועד בדרך כלל לאנשים שרוצים להעלים כתמי עור ביחד עם הסרת קמטים.

העלמת כתמים בלייזר

הטיפול בלייזר הינו טיפול חד פעמי שמבוצע בהרדמה מקומית בדרך כלל. הטיפול דומה לפילינג ואפשר להחליט האם לעשות, באמצעות קרן הלייזר, פילינג שטחי, בינוני ואפילו עמוק. כמו בהחלמה מפילינג בינוני, גם כאן מדובר בהחלמה לא פשוטה – האזור מתנפח ומרגיש כמו לאחר כוויה קשה. טיפול זה יכול לגרום גם לדלקות, הרפס וזיהומים ממש כמו בכוויה המותירה את העור חשוף וללא הגנה.

חנקן נוזלי

החנקן הנוזלי הוא טיפול נקודתי שמבוצע על ידי רופא עור בלבד. החנקן גורם לכווית קור קלה ובאמצעות כך פוגע בשכבה העליונה של העור, העור מתקלף ונוצר עור חדש ללא הכתמים. טיפול זה עשוי להחמיר את המצב ולגרום לכתם להיות בהיר או כהה יותר.

באיזו שיטה כדאי לבחור?

ובכן הדבר תלוי בסוג הכתום ובכמות שלו. מבחינת סוגי הכתמים, אנחנו מדברים על שני סוגים עיקריים: כתמי עור שנוצרו מחשיפה לשמש, והסוג השני אלו הכתמים שהסיבה להופעתם היא תורשתית – כתמים אלו הם בדרך כלל בצע חום והם מלווים בשערות. כתמים נוספים ששייכים לסוג התורשתי הם כתמים בצבע חום בהיר שיכולים להופיע בכל חלקי הגוף. הכתמים שקשורים לחשיפה לשמש הם קודם כול נמשים, אבל גם כתמי היריון וכתמי גיל נכנסים לקטגוריה זו. הכתמים שנמצאים בשכבה העליונה של העור כגון כתמי שמש ונמשים הם יותר קלים להסרה, מאשר הכתמים התורשתיים. יש כתמים שלא ניתן להסיר בכלל ויש אפילו כתמים שחוזרים לאחר הסרתם מסיבה לא ידועה.

לפני שאתם פונים להליך של העלמת כתמי עור, עליכם לברר היטב האם ההליך הזה מספיק יעיל להסרת הכתמים שלכם, כדי שלא תבזבזו זמן וכספים על משהו שלא ניתן לשנות בסופו של דבר וכמובן שעליכם לדעת את כל הפרטים בנוגע להליך ההחלמה, סיכונים ותופעות לוואי.