כתמי שמש

כתמי שמש

העור שלנו אינו משקר - הוא מעיד על ההרגלים שלנו, על הנטייה התורשתית שלנו, על גילנו וכן הוא מחצין פעמים רבות את מה שקורה בפנים הגוף. כאשר נחשפים באופן קבוע וממושך לשמש, במשך הזמן ייתכנו כתמי שמש ונמשים אשר עלולים להפוך בסופו של דבר לכתמי זקנה גדולים. רובנו רואים בכתמי שמש פגם אסתטי, לבד מהיותם מקור מסכן לסרטן העור. אומנם, לא רק שומות ונקודות חן אפשר להסיר אלא גם כתמי שמש.

כיצד נוצרים כתמי שמש?

שמם של כתמים אלו מעיד על הגורם העיקרי אשר יוצר אותם – השמש כמובן. כאשר נחשפים לשמש, העור מייצר מנגנון הגנה כנגד קרני השמש ומפריש את פיגמנט המלנין. החשיפה המוגברת לשמש מגבירה כתגובה את הפיגמנט וכך נוצר כתם כהה נראה לעין. כתמי שמש אלו מזוהים עם כתמים הורמונאליים, נמשים וכתמי גיל.

כיצד מונעים כתמי שמש?

הפתרון פשוט ביותר – נמנעים מחשיפה ישירה של העור לשמש. אין זה אומר שאסור יותר ללכת לים או שיש צורך להתכסות מכף רגל ועד ראש, אלא הכוונה היא להיחשף לשמש באופן זהיר חכם – לא להיחשף באופן מוגזם, לשבת תחת שמשיה או כל מקור מוצל אחר, לחבוש כובעים רחבי שוליים, ללבוש חולצות עם שרוולים וכדומה. אם בכל זאת הופיעו כתמי שמש, ישנן אפשרויות להיפטר מהם.

איך נפטרים מכתמי שמש?

כתמי שמש על האף, הידיים, או בכל אזור אחר, אינם מסובכים להסרה וישנן דרכים שונות להיפטר מהם או לפחות להבהיר אותם:

  • פילינג – מדובר באמצעי המקלף את שכבת העור העליונה, כך שהכתם מתבהר ומטשטש. הטיפול מתאים לכתמים באזור החזה והפנים.
  • משחות – משחות מבהירות כתמים הן אפשרות טובה לטיפול, אך לעיתים קרובות הטיפול בהן אינו משביע רצון. הטיפול אורך זמן רב והעלות הכספית גבוהה יחסית.
  • חנקן נוזלי – הנוזל יוצר כווית קור באזור הכתם ושכבת העור העליונה נצרבת ומתקלפת.
  • לייזר – אמצעי פופולארי המעלים את הכתמים ומצעיר את העור.

אין זה משנה מהו סוג הטיפול הנבחר, חשוב לזכור כי יש להתאזר בסבלנות ולעיתים אף לחזור על הטיפול כדי להגיע לתוצאה הרצויה. גם לאחר הסרת הכתמים, יש להקפיד שלא לחשוף את העור לשמש באופן לא זהיר.