דליות ברגליים

דליות ברגליים


הגוף שלנו מייצר עבודה רבה עבור קוסמטיקאיות, מטפלים אסתטיים ורופאים כירורגיים… נקודות חן להסיר, אזורים קרחים למלא, אזורים שעירים לדלדל וגם דליות ברגליים. דליות ברגליים הן תופעה שכיחה בקרב גברים ונשים כאחד שהדיון בה לא נפוץ מאוד בשיחות הסלון, אולי משום שהיא גנטית ואולי משום שניתן להסתיר אותה בקלות על ידי לבוש למשל.

דליות ברגליים – שיעור ביולוגיה

דליות ברגליים הן למעשה ורידי רגליים המתרחבים באופן בולט ומשמעותי בעיקר באזור השוק. כאשר מבינים כיצד נוצרת תופעה מסוימת, קל יותר לקבל אותה ולהתאים את הטיפול הנכון עבורה. במקרה של דליות ברגליים, הלוא הם הורידים, מעורבים מסתמים המווסתים את זרימת הדם. כאשר ישנה פגיעה במסתמים הללו, הזרימה מתהפכת והדם זורם לרגליים במקום ללב. הדם המצטבר בוורידי הרגליים יוצר בעצם לחץ מוגבר אשר מחליש את דפנות הוריד. הדפנות החלשות מתרחבות בהדרגה ויוצרות ורידים מורחבים ובולטים – הלא הן הדליות ברגליים.

הגורמים להיווצרות דליות ברגליים

המקור הביולוגי לדליות ברגליים מתחיל בבעיה עם מסתמי הורידים. כיצד ניזוקים המסתמים הללו?

  • נטייה גנטית
  • עמידה ממושכת
  • משקל עודף
  • הריון
  • דלקות ורידים
  • גודש של הורידים

דליות ברגליים אינן מתקבלות בעין יפה מבחינה אסתטית ולא משנה מה גורם להן. לבד מהפן הוויזואלי, חשוב מאוד לטפל בתופעה עם הופעתה מאחר וקיים סיכוי גבוה להידרדרות המצב בהמשך.

דליות ברגליים יכולות להוות סיכון בריאותי

הפן האסתטי של דליות ברגליים מפריע מיד עם הופעתן אך במשך הזמן, התופעה לא תסתיים בורידים הולכים ומתרחבים. ללא טיפול, הרגליים יעשו כבדות ונפוחות יותר ובאופן טבעי לא יתאפשר לעמוד עליהן לאורך זמן. כמו כן, בשלבים מאוחרים יותר יופיעו שינויים בצבעו של עור הקרסוליים, בצקות, שינויים בעור ופצעים שקשה יותר להיפטר מהם. אי לכך, מומלץ לטפל בדליות ברגליים מוקדם ככל האפשר.

אמצעי הטיפול בדליות ברגליים

בכדי להתאים את הטיפול האידיאלי למצב הדליות ברגליים ולהבטיח תוצאה טובה אשר תחזיק לאורך זמן, מומלץ לבצע אבחון מעמיק בעזרת אולטרה סאונד. מכשיר האולטרה סאונד מאתר את הבעיה הספציפית במערכת הורידים ועל ידי כך ניתן להתאים טיפול מקומי הולם. ישנם טיפולים שונים לדליות ברגליים:

  • תרופות סבתא – מאט את הקצב התפתחות הדליות ברגליים ומונע החמרה על ידי רגליים מורמות, גרבי לחץ מיוחדים, הימנעות מעמידה ממושכת והליכה ספורטיבית.
  • הזרקת קצף – חומר רפואי מיוחד המוזרק לורידים על ידי מומחה כלי דם.
  • לייזר – לאחר הרדמה מקומית, יחדיר הרופא בשיטה זו סיב אופטי לאזור הורידים ובאמצעות קרן לייזר אליה מחובר הסיב הזרימה תחזור למסלולה.
  • ניתוח סטריפינג – ניתוח כירורגי בו מוצאים את הורידים הבולטים.

בכל טיפול בו תבחרו יחד עם כירורג כלי הדם המומחה אשר יאבחן את התופעה, יש לקחת בחשבון כי הדליות ברגליים עלולות לחזור באותו אזור בדיוק או להתפתח באזורים אחרים ברגל. במקרים אלו סביר להניח כי יהיה צורך בטיפול חוזר.