קמטים מסביב לעיניים

קמטים מסביב לעיניים

הקמטים שיופיעו ראשונים כמעט אצל כל אחד מאיתנו, הם אותם הקמטים מסביב לעיניים הנקראים גם קמטי הבעה. באלו, ניתן כיום לטפל באמצעות מגוון שיטות מתקדמות וכמובן, באמצעות ניתוח ייעודי.

קמטים מסביב לעיניים הם קמטים נפוצים ביותר ובמקרים רבים, אלו הם הקמטים הראשונים מבין קמטי ההבעה השונים שמופיעים בפנים (גם הם – הקמטים בפנים הם הראשונים להופיע). קמטים אלו משפיעים מיד על מראה הפנים ויוצרים מראה כללי בוגר יותר ורענן פחות. הקמטים הללו יופיעו בשלב כזה או אחר אצל כולנו וכיום, ניתן למצוא פתרונות אסתטיים יעילים רבים להעלמתם.

הסיבות להופעת קמטים מסביב לעיניים

העין היא אחד האיברים המורכבים ביותר בגוף האדם. מלבד תפקידה הביולוגי (ראיה), לעין יש גם השפעה עמוקה על המראה הכללי של אדם. לא בכדי קיבלו העיניים משמעויות מיוחדות לאורך ההיסטוריה התרבותית בתחומי הספרות, השירה, הציור ועוד. העין עצמה היא איבר מוגן ביותר – העור שמסביב לעיניים מגן על הרקמות התת-עוריות ועל העין עצמה באמצעות העפעפיים והעור ההיקפי. העור באזור העין הוא דק ועדין מאוד ולכן, הוא חשוף לקמטים. מעניין לדעת כי ישנם אנשים אשר יופיעו אצלם קמטים מסביב לעיניים עוד לפני גיל 30.

איך נוצרים קמטי הבעה מסביב לעיניים?

קמטים מסביב לעיניים הם בעיקר קמטי הבעה – קמטים הנובעים מפעילות השרירים השונים בפנים אשר יוצרים לאורך שנים של תנועתיות קפלי עור למיניהם. קמטי הבעה נוצרים כתוצאה מאותה פעילות שרירים של הבעת רגשות בפנים. בגלל הדקיקות והעדינות של העור סביב העיניים, אותם קמטי הבעה מופיעים ביתר שאת באזור זה. קמטים מסביב לעיניים נובעים מצחוק, מבכי ובעצם, כמעט כל תנועת הבעה שאנחנו עושים משפיעה גם על העיניים.

השיטות לטיפול בקמטים

רצוי לטפל באותם הקמטים שמסביב לעיניים כמה שיותר מוקדם כדי למנוע את התדרדרות המצב וכדי לעכב את הופעת של קמטים אחרים באזור. טיפולים לא ניתוחיים ניתן לבצע בשלבים מוקדמים יחסית. בגילאים מאוחרים יותר, עלול להתעורר הצורך בניתוח פלסטי ייעודי.

העלמת קמטים באמצעות בוטוקס

הדרך הנפוצה ביותר להעלמת קמטים מסביב לעיניים וקמטי הבעה בכלל היא על ידי זריקת בוטוקס. הליך רפואי זה מנצל את היכולת של הרעלן בוטולינום טוקסין (בוטוקס) להפחית את יכולת הכיווץ של השרירים באמצעות חסימת חומרים עצביים חשובים. המנתח הפלסטי מזריק למעשה מיקרו-טיפות זעירות במיוחד של בוטוקס לשרירים מסביב לעיניים ובכך, יוצר מצב שבו העור נשאר מתוח וחלק. ההליך אינו כואב, הוא מהיר מאוד ורמת הסיכונים האפשריים נמוכה מאוד. ניתן לבצע את הטיפול להעלמת קמטים מסביב לעיניים בעזרת בוטוקס אפילו במהלך יום העבודה ואין צורך בזמן התאוששות ארוך.

העלמת קמטים באמצעות חומרי מילוי

חומרי מילוי כשמם כן הם, חומרים אשר ממלאים את הקפלים והקווים בעור ומקנים לו מראה עור חלק וצעיר. ישנם חומרי מילוי זמניים המתבססים ברובם על חומצה היאלורונית ואלו מוזרקים לאזור המקומט – אך אלו הם חומרים ביולוגיים אשר נספגים בגוף לאחר כ-6 חודשים וכדי לשמר את התוצאות יש לחזור על התהליך. ישנם חומרי מילוי קבועים המספקים תוצאה קבועה הרבה יותר, אך טיפול בהם יהיה בלתי הפיך לרוב. חומרים אלו כוללים בעיקר סיליקון נוזלי מיוחד או שומן עצמי של המטופלים שנשאב מאזורים אחרים בגופם.

העלמת קמטים בעזרת ניתוחים

במצבים בהם ההליכים הלא ניתוחיים לא יכולים לספק תוצאות טובות מספיק, או כאשר המטופלים סובלים מקמטים אחרים ומחפשים פתרון מקיף, ניתן לפנות לתחום הניתוחים הפלסטיים. ההליכים הניתוחיים המקובלים להעלמת קמטים מסביב לעיניים הם:

  • הרמת עפעפיים.
  • מתיחת עפעפיים עבור מצבים של עפעפיים נפולים ועוד.
  • הרמת מצח – מתיחת פנים נקודתית לאזור המצח והעיניים.
  • מתיחת פנים מלאה המטפלת בקמטים כלליים בכל אזור הפנים וביניהם גם באזור העיניים.

יש לציין שהניתוחים הללו מספקים תוצאות טובות ויעילות לאורך זמן. יחד עם זאת, ההליך הניתוחי דורש עבודת הכנה שונה, התאוששות ארוכה יותר וכמובן, עלויות גבוהות יותר.