ורידים בולטים

ורידים בולטים

העור שלגופינו מחצין תופעות פנימיות, נטיות תורשתיות, תוצרי טיפולים ועוד. לטוב ולרע, העור הוא שכבת מגן ראשונית למבנה המשוכלל והמורכב של גוף האדם, החושף בהתאמה כלפיי חוץ את מה שעובר עליו בתהליכים פנימיים. ורידים בולטים למשל מתבטאים חיצונית ממש כמו מפה טופוגרפית – צינורות בולטים ורחבים בכחול ובאדום אולם מייצגים תופעה פנימית. ורידים בולטים מייצרים מטרד אסתטי שכיח וכן בעיות רפואיות עתידיות ולכן, חשוב לטפל בתופעה בהקדם.

ורידים בולטים – גורמים פנימיים וסיכונים

הורידים בולטים שאנו רואים ברגליים הם למעשה ורידים "רגילים" אשר התרחבו תחת העור בשל מצב של אי ספיקה. אי ספיקת ורידים נוצרת כתוצאה ממסתמי ורידים פגועים. המסתמים הפגועים משנים את כיוון זרימת הדם התקין – מלמטה למעלה למצב שאינו תקין – מלמעלה למטה. אי ספיקת ורידים מובילה להתרחבות הורידים ולהתבלטותם וליצירת עומס בחלקן התחתון של הרגליים. בהמשך, ללא טיפול הולם, התופעה תוביל גם לשינויים בגוון העור, לנפיחות, לדלקות ורידים ולבצקות. במקרי הזנחה, ייווצרו גם פצעים קשים לריפוי. סיבוך אפשרי של ורידים בולטים הוא דלקת המלווה לרוב בטרומבוזה או בקרישי דם ובמקרה של אי ספיקת ורידים כרונית, מנגנון זרימת הדם משתנה כל הזמן. אז נכון שכלפיי חוץ ורידים בולטים אינם מתקבלים בעין יפה אך מעבר לכך, הגורמים הפנימיים חשובים עוד יותר לבריאות ולכן ורידים בולטים דורשים טיפול.

כיצד ניתן לטפל בורידים בולטים?

שלושה סוגי טיפולים שונים במהותם זה מזה יכולים לעזור לתופעתה ורידים הבולטים, לטשטש אותם, להעלימם ואף למנוע התפתחות מסוכנת שלהם:

טיפול שמרני – ישנן פעולות אותן ניתן לבצע באופן עצמאי ללא התערבות חיצונית: הימנעות מעמידה או מישיבה ממושכת, הליכות ספורטיביות קלות וגריבת גרביים אלסטיות המותאמות באופן אישי לפי גובה ולחץ בהמלצת רופא מומחה. הטיפול השמרני מאפשר למנוע סימפטומים המלווים את הורידים הבולטים, סיבוכים אפשריים והחמרה במצב.

טיפול כירורגי – מתאים בעיקר לורידים בולטים ברגליים (דליות). הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית או מלאה. לאחריה מבצע המנתח חתכים מאזור המפשעה ועד הברך, משם הוא שולף את הורידים הבעייתיים ולבסוף תופר בחזרה. ניתוח ורידים בולטים זה מעלים אותם למינימום אך אינו מבטיח שלא יחזרו. ניתוח נוסף בשיטה אחרת יכול להתאים במידה והוריד הראשי בעייתי אולם אין ורידים בעייתיים בתפזורת – במקרה כזה מחדירים סיבי לייזר לוריד הראשי, צורבים אותו מבפנים וסותמים אותו.

טיפול סקלרותרפי – מתאים לטיפול בורידים ראשיים חולים ודליות גדולות ונחשב לחדשני באופן יחסי. בטיפול זה מזריקים חומר מרטש מוקצף המוביל לסתימת הורידים הבעייתיים. כתוצאה מסתימה זו הורידים הללו מצטמצמים ונעלמים. זהו טיפול שאינו פולשני, אינו מצריך הרדמה וחתכים, אורך זמן קצר וקל להחלים ממנו. היתרון הגדול של טיפול זה על פני הטיפול הכירורגי הוא שניתן לטפל באמצעותו בכל הורידים הבעייתיים – ורידים ראשיים ודליות פנימיות אותם מפספסים לפעמים בניתוחים קלאסיים או בניתוחי לייזר.