ורידים ברגליים

ורידים ברגליים

במשך הזמן מתרחשים שינויים בגופנו המותירים אחריהם עקבות שאינם אסתטיים. בהגדרה זו נכללים ורידים ברגליים או דליות. ורידים ברגליים נגרמים עקב מצב של אי ספיקת מסתמי הווריד. תופעה זו נוצרת מסיבות שונות הקשורות בעמידה ממושכת או נטילת גלולות לאורך שנים. אי ספיקת המסתמים מנפחת את הורידים והופכת אותם לבולטים לעין. מעבר לכך, ללא טיפול הולם בתופעה עשויים להופיע בקרב האנשים שסובלים ממנה כאבים או בצקות.

מדוע נוצרים ורידים ברגליים?

בכדי להבין כיצד נוצרים ורידים ברגליים, רצוי להבין את תפקוד הורידים התקין. ורידים תקינים מעבירים דם שאינו מחומצן אל הלב והריאות למען חמצון מחדש. כיוון זרימת הדם התקין הוא מן הרגליים מעלה על ידי תנועת השרירים. כוח הכבידה מושך את הדם חזרה למטה ובשל כך קיימים בורידים מסתמים חד כיוונים. כתוצאה מבעיה במסתמים כיוון זרימת הדם מתהפך, נוצר לחץ מוגבר בווריד המרחיב ומבליט אותו.

הצורך בהעלמת ורידים ברגליים

אסתטיקה, התפתחות כאבים, צריבה, כבדות ועייפות, סיבוכים בדמות בצקות, דלקות וכיבים – אלו הן הסיבות העיקריות המביאות אנשים לרצות לטפל בתופעת הורידים ברגליים. כיום, ישנם טיפולים מגוונים המהווים פתרונות מוצלחים – מי יותר ומי פחות – לבעיית הורידים ברגליים.

טיפולים עיקריים להעלמת ורידים:

  • העלמת ורידים ברגליים באמצעות סקלרוטרפיה – בטיפול זה מזריקים חומר מוקצף בעזרת מחט עדינה ישירות לווריד הפגום. החומר, בשילוב עם תאי הציפוי הפנימיים של הווריד, מכווצים אותו ויוצרים דלקת מדומה באזור הדופן הפנימית. דפנות הווריד נדבקות ונספגות בגוף בהדרגתיות. כתוצאה מכך יורד לחץ הדם מרקמות הרגליים וזרימת הדם חוזרת לפעולתה הרגילה בוורידים התקינים. המשמעות היא שיפור ניכר במראה הרגל ובכאב. בכדי להגיע להחלמה מוחלטת יש צורך במספר טיפולים. טיפול זה נחשב ליעיל, בטוח ומשביע רצון, הכולל מינימום תופעות לוואי.
  • העלמת ורידים ברגליים באמצעות לייזר – טיפול הלייזר דורש הרדמה מקומית לאורך הרגל והחדרת סיב אופטי לווריד. קרן הלייזר מזהה את הסיב, מרתיחה את הדם, יוצרת מעין תהליך בישול וסוגרת לבסוף את הווריד. טיפול זה נחשב לפתרון חלקי שאינו מתאים לכל אחד, אינו מתאים לכל סוגי הורידים ברגליים ודורש לרוב טיפולים נוספים להשלמת התהליך.
  • העלמת ורידים ברגליים באמצעות ניתוח – טיפול ותיק המצריך התערבות כירורגית. הטיפול מתבצע בהרדמה חלקית או מלאה כאשר לאחריה יוצר המנתח חתכים מאזור הברך ועד למפשעה ושולף את הורידים הפגומים. טיפול זה אינו נחשב למוצלח במיוחד וכן הוא כרוך בכאבים ובקשיים בפעילות היומיומית. בהתאם להיותו ניתוח, ייתכנו סיבוכים בעקבות ההרדמה, פגיעה בעצבים וצלקות.