ניתוח הצרת קונכיות האף

ניתוח הצרת קונכיות האף

קונכיות האף ממוקמות בדופן הצדדי של שני הנחיריים, אורכן כ-8 ס"מ והן עשויות מעצם מכוסה ברירית. בכל נחיר יש שלוש עד ארבע קונכיות שמטרתן היא להגדיל את שטח רירית האף שתפקידה לשמור על בקרת הלחות, וויסות זרימת האוויר דרך האף ובנוסף סינון האוויר מהמזהמים שנמצאים בו.

למה לבצע ניתוח להצרת קונכיות האף?

התעבות ריריות האף והקונכיות נגרמת כתוצאה מדלקת כרונית, אלרגיה וחשיפה לרעלים. התעבות זו יכולה לגרום לחסימה של חלל האף והפחתת זרם האוויר שנכנס לחלל האף. הרבה אנשים אינם מודעים לכך, אבל גם שימוש קבוע בטיפות אף יכול לגרום לנזק וליצור צמיחה של רירית האף שגורמת לחסימה ואף הופכת את המשתמש לתלוי בטיפות אף. לרוב ניתן לטפל בבעיה על ידי הפסקה מיידית של טיפות האף והחלפתן בתרסיס אף או בכדורים. במקרים חריגים יש צורך לבצע ניתוח להצרת הקונכיות או סילוקן. עצם קיומה של הקונכייה חשוב לשמירת צורת זרימת האוויר באף ועל איכותה ולכן לרוב המנתחים רק מקטינים את הקונכיות.


ניתוח הצרת קונכיות האף | tommerton2010

כיצד זה מתבצע?

הצרת הקונכיות בניתוח אף מתבצעת על ידי צריבת הרירית. בדרך כלל מתבצעת גם שבירה של עצם הקונכייה בכדי לקרב את הקונכייה ממרכז הנחיר לדופן הצדדי. כל מקרה נבדק לגופו ולכל אחד יש טיפול שמתאים עבורו בהתאם למבנה אפו ולבעיה הבריאותית שממנה הוא סובל. הקונכיות צומחות מחדש ולכן לרוב יש צורך בניתוח חוזר. ישנם מקרים בהן מבצעים כריתה מלאה של הקונכייה, במקרים אלו השיפור גדול יותר, אך יש בניתוח זה יש סיכון גדול יותר לסיבוכים למיניהם כגון דלקת כרונית, ויש הטוענים שאף חלה החמרה במצבם של המנותחים ולכן הם מעדיפים להשתמש בשיטה של כריתה חלקית.

ניתוחי קונכיות האף מתבצעים בשילוב עם ניתוח מחיצת האף, ניתוח סינוסים, ניתוח אסתטי או כניתוח של קונכיות בלבד. ניתוח להצרת הקונכיות אינו פותר תמיד בעיות נשימה ולעיתים הוא גם יכול לגרום להחמרה במצב הקיים, לכן לעיתים עדיף להיעזר בטיפולי לייזר או בגלי רדיו שבהם יש פחות דימום וסיבוכים אחרים כדי לפתור את הבעיה. הצרת קונכיות נחשבת לניתוח רפואי מכיוון שמטרת הניתוח היא לפתור בעיה רפואית ולא לשנות את צורת האף. במקרים מסוימים ניתן לשלב ניתוח רפואי יחד עם הניתוח האסתטי. ההחלמה מהניתוח לוקחת מספר שבועות בהם יש תחושה של אף גדוש ונזלת, ניתן להשתמש בתרסיס מי מלח מספר פעמים ביום להקלה.

עוד על ניתוח מחיצת אף >