סיכונים, תופעות לוואי והחלמה בניתוח אף

סיכונים, תופעות לוואי והחלמה בניתוח אף

במאמר זה נרחיב מעט אודות הסיכונים תופעות הלוואי ותהליך ההחלמה הקשורים לניתוח אף. כפי שציינו במאמרים קודמים, הניתוחים האסתטיים נחשבים כיום לניתוחים בטוחים מאוד, הסיכונים ותופעות הלוואי אינם נפוצים בניתוחים אלו, אבל עדיין, כדאי לדעת אודותיהם וכמובן אודות תהליך ההחלמה כדי להיות מוכנים ככל האפשר לניתוח וכמובן כדי להקל על התהליך כולו ולהימנע מסיבוכים מיותרים.

סיכונים

  • תוצאות ניתוח מאכזבות – לפעמים תוצאות הניתוח אינן יוצאות כמצופה ואתם מעוניינים בניתוח חוזר, הדבר אפשרי אך אינו מומלץ מכיוון שניתוח חוזר נחשב לקשה ומסובך יותר. אם בכל זאת תרצו לעשות זאת תצטרכו להמתין כשנה, פחות או יותר, ורק אז לבצע ניתוח שני.
  • התפתחות זיהום באזור – מנתחים רבים נוהגים לתת אנטיביוטיקה לאחר הניתוח, כדי להימנע מדלקת למרות שהיא אינה שכיחה באזור זה. גם במקרה ולא לקחתם אנטיביוטיקה כצעד מניעתי והתפתחה אצלכם דלקת, טיפול אנטיביוטי יפתור לכם את הבעיה.
  • דימום – דימום מהאף לאחר הניתוח הוא תופעה די נפוצה ובדרך כלל הגבהת הראש מספיקה, אבל אם מדובר בדימום חזק אשר אינו פוסק, עליכם ליצור קשר עם הרופא. לפעמים יש צורך למצוא את מקור הדימום ולצרוב את האזור כדי להפסיק אותו. זרימת דם בגרון יכולה להפריע לנשימה או לבליעה ולכן רצוי לבדוק זאת.
  • כאבים חזקים – במידה ואתם סובלים מכאבים חזקים שאינם עוברים באמצעות משככי כאבים עליכם להתקשר לרופא ולבדוק מה הסיבה לכך.
  • דמעת יתר – פגיעה בדרכי הדמעות הגורמת לדמעת יתר היא תופעה נדירה מאוד והיא בדרך כלל אינה דורשת טיפול, אלא נעלמת מעצמה.
  • הפרעה בנשימה – הפרעה בנשימה יכולה להתרחש כאשר מצרים את האף מעט יותר מידי באזור הקדמי. גם התמוטטות של סחוסי האף יכולה לגרום לסיבוך זה. במקרים כאלו, ממתינים בדרך כלל מספר חודשים ולפעמים אפילו שנה ורק אז מבצעים ניתוח לתיקון המצב.
  • נזלת – נזלת שמופיעה לאחר הניתוח והסיבה שלה אינה הצטננות, יכולה להיות נזלת אלרגית, הטיפול המתאים ביותר הוא באמצעות תרופות אנטי אלרגניות.

בשבועיים הראשונים לאחר ניתוח אף, מומלץ להימנע לחלוטין מפעילות פיזית |  tommerton2010

תופעות לוואי

  • נפיחות, סימנים כחולים ושטפי דם – אלו תופעות הלוואי המוכרות ביותר לאחר ניתוח אף והן חולפות מעצמן לאחר תקופה קצרה.
  • נפיחות בשפתיים – נפיחות בשפתיים ובעיקר בשפה העליונה גורמת לאף להיראות מעט מוזר ולתנועות השפתיים להיות משונות, זוהי תופעה שנעלמת מעצמה תוך מספר שבועות.
  • גלדי דם – שאריות של דם שנקרש בתוך האף יכולות להוות מטרד מכיוון שהגלדים מפריעים לנשימה. אפשר לנקות את השאריות באמצעות מקלון לניקוי אוזניים טבול במי חמצן 3%. בעזרת המקלון תוכלו להוציא בזהירות את הגלדים, אפשר גם להשתמש בוזלין כדי לרכך את הגלדים ולנקות את האף. בכל מקרה מותר להשתמש במקלון לניקוי אוזניים רק כאשר הגלדים נמצאים בפתח האף ולא מעבר לכך.
  • חוסר תחושה בקצה האף – חוסר התחושה בקצה האף דומה מאוד לתחושה שמרגישים באזור השפתיים לאחר טיפול שיניים, תופעה זו עוברת לאחר 4 שבועות ולעיתים לאחר מספר חודשים.
  • רגישויות – האזור רגיש מאוד לשמש ולכן רצוי להימנע מחשיפה לשמש למשך שלושה חודשים לפחות. בשבועיים הראשונים מומלץ להימנע לחלוטין מפעילות פיזית הכוללת שיעורים אירוביים, ריצה ואפילו הרמת תינוק, חשוב להקפיד להימנע גם מפעילות פיזית שקשורה למגע גופני, שחייה או משחקי כדור.
  • הרכבת משקפיים – מיד לאחר הניתוח אפשר להרכיב משקפיים על הגבס, אבל לאחר שתורידו את הגבס, ישנה המלצה לא להרכיב משקפיים מכיוון שהמשקפיים מפעילים לחץ על גשר האף. בדרך כלל מומלץ לא להרכיב משקפיים בארבעת השבועות הראשונים שלאחר הניתוח.

החלמה

תהליך ההחלמה, במיוחד ביום יומיים לאחר הניתוח כרוך בכאבים, אבל מדובר בכאבים אשר יכולים להיעלם בעזרת משככים. 24 השעות הראשונות נחשבות לקשות ביותר, כאשר הכאבים מתחילים בדרך כלל כשהשפעת ההרדמה פגה. לאחר הניתוח נוצרים שטפי דם היוצרים פנסים כחולים מתחת לעיניים והאזור סביב האף מתנפח, תופעות אלו חולפות תוך יומיים שלושה. גם הטמפונים שמוכנסים לאף לאחר הניתוח יכולים לגרום להרגשת אי נוחות בגלל הצורך לנשום מהפה. כעבור יומיים שלושה ובעיקר לאחר הוצאת הטמפונים, הרגשתכם תשתפר מאוד.

ביום הורדת הגבס, אמנם שטפי הדם נעלמו ומרבית הנפיחות יורדת, אבל עדיין ישנה נפיחות שמשבשת את צורת אפכם החדש, ורק חצי שנה עד שנה לאחר הניתוח האף מקבל את צורתו הסופית ולכן אין טעם להיבהל קודם לכן.