סיבוכים במתיחת פנים

סיבוכים במתיחת פנים

מתיחת פנים נועדה לתת למטופלים פנים בעלות מראה צעיר, ללא קמטים ותוצאות שמחזיקות מעמד כ-10 שנים. ברוב כמעט מוחלט של המקרים התוצאות של הניתוח איכותיות, עומדות בציפיות ומשפרות היבטים שונים בחיי המטופלות והמטופלים, אך אי אפשר להתעלם מאלמנט הסיכון שמתלווה לכל ניתוח ולהיווצרות סיבוכים במתיחת פנים.

סיבוכים באופן כללי

מבחינת סיבוכים במתיחת פנים, אלו רבים ומשמעותיים יותר בניתוח פנים מלא נאשר בהרמת עפעפיים, מילוי קמטים, ניתוחי צוואר וכן הלאה. כך גם רמת אי הנוחות, הכאבים וכדומה היא רבה יותר במתיחת פנים מלאה מאשר ניתוחים קטנים יותר. סיבוכים במתיחת פנים יכולים להביא עימם החלמה איטית יותר, היווצרות צלקות לא תקינות, כאבים מוגברים, אי נוחות גדולה ובמקרים קשים נזק עצבי או עיוותים פיזיים תמידיים. מעשנים סובלים באופן כללי יותר מסיבוכים במתיחת פנים, באחוזים מהותיים מאוד לעומת לא מעשנים.

שטפי דם – המטומה

שטפי דם הם הצטברות של דם תחת העור, אותם סימנים כחולים או בצבעים כהים אחרים שניתן לראות לאחר חבלות שונות. במקרים חמורים יש להסיר שטפי דם אלו באמצעות הליך כירורגי. אותם שטפי דם הם גם לא אסתטיים וגם יוצרים תחושת כאב או אי נוחות במגע בהם. יש לצפות לדימום קל לאחר ניתוח וחבלות קלות הן נורמליות באופן כללי, אך שטפי דם גדולים ומהותיים מהווים סיבוך ויש לטפל בהם בהתאם על מנת לעצור את הדימום הפנימי.

קרישי דם ודימום יתר

מנותחים מסוימים שעבור מתיחת פנים עשויים לסבול מהיווצרות קרישי דם בורידים או אף כאלו שיגיעו לריאות. כמו כן יש סכנה של דימום יתר מחוץ לעור או תת-עורי שיוצר שטפי דם כפי שהוסבר. קרישי דם עשויים להיות סיבוך מסוכן מאוד, במיוחד אם הם יוצרים היצרות או חסימה בכלי דם משמעותיים ולכן טופלים בעלי פוטנציאל לסיבוך זה יטופלו בהתאם או שלא יוכלו לעבור את הניתוח מלכתחילה.

זיהומים

בכל ניתוח קיימת סכנה להיווצרות זיהומים, אלו יכולים להיות קלים ומהירים מאוד או מורכבים ומסוכנים במיוחד. זיהום הוא אחת הדאגות המשמעותיות ביותר של הצוות הרפואי ולכן במקרים רבים ניתנת אנטיביוטיקה בכל מקרה כאמצעי מנע מקדים. מבחינת סיבוכים במתיחת פנים, זיהום יכול להתבטא באדמומיות בעור, נפיחות, כאב במגע וכדומה.

צלקות

למרות שמנתחים תמיד מנסים ככל יכולתם לבצע את החתכים במיקומים אסטרטגיים מוסתרים כך שהצלקות יהיו כעט בלתי גלויות, אין דרך להימנע מהופעת צלקות. נושא זה הופך רלבנטי מבחינת סיבוכים במתיחת פנים כאשר הצלקות גדולות מדי, גלויות מדי או מחלימות בצורה לא תקינה. סיבוכי צלקות יכולים לגרום לניתוח מוצלח להיות כישלון כי הן יוצרות עיוותים אסתטיים מהותיים. בעלי עור כהה נמצאים ברמת סיכון מוגברת מעט לצלקות לא תקינות. חשוב לציין כי ברוב מוחלט של המקרים הצלקות מוסתרות מאחורי האוזניים וקו השיער ולעיתים הן אף נעלמות לגמרי.

נזק עצבי

במהלך מתיחת פנים מבוצעים חיתוכים יחסית מקיפים בפנים, כך שנזק עצבי הוא סיבוך נדיר אך אפשרי בהחלט. הנזק רלבנטי בעיקר מבחינת העצבים השולטים בשרירי הפנים ועצבים תחושתיים בעור, כך שסיבוכים במתיחת פנים מבחינה עצבית יהיו שינויים בתחושה בעור הפנים, איבוד תחושה, קושי או אי יכולת להזיז שרירים מסוימים בפנים וכן הלאה. כאשר הסיבוכים חמורים מאוד המצב יהיה קבוע ולא זמני כמו ברוב המקרים הנדירים בהם מתרחש נזק עצבי כלשהו. רגישות כלשהי ואובדן תחושה מינימאלי וזמני בעור הפנים ואפילו חולשת שרירי הפנים הן תופעות תקינות שחולפות מעצמן ברוב המקרים. המצב הופך למדאיג ולסיבוך כאשר הוא חמור או קבוע.