סיכונים, תופעות לוואי והחלמה במתיחת פנים

סיכונים, תופעות לוואי והחלמה במתיחת פנים

ניתוח פנים, כמו כל ניתוח אחר, טומן בתוכו גם אי נעימות, רגישות תופעות לוואי וסיכונים, רוב הסימפטומים עוברים במשך תקופת ההחלמה, אבל כדאי להיות מודעים לסימני האזהרה שיכולים להעיד על בעיה חמורה יותר, כדי שתוכלו להתריע עליהם בזמן בפני הרופא שלכם.

סיכונים

  • שיתוק בשריר הפנים – במהלך הניתוח עלול להיפגע חלק מעצב הפנים, הפגיעה מתרחשת בגבה ובמקרה כזה אי אפשר להרים את הגבה. לפעמים הפגיעה מתרחשת בשפה התחתונה ובמצב כזה, שני חלקי השפה התחתונה לא יורדים באופן שווה כלפי מטה. בשני המקרים הללו מדובר בסיבוך נדיר ובפגיעה זמנית, אבל ב- 0.1% מהמקרים מדובר בפגיעה קבועה, במקרה כזה ניתוח להרמת גבות, או פיזיותרפיה באזור הפה יכולים לשפר את המצב.
  • דימום – בניגוד לשטפי דם תת עוריים האופייניים לניתוח מתיחת פנים וסימן ההיכר שלהם הוא סימנים כחולים, הדימום גורם לכאב חזק והוא יכול לגרום לנמק בעור, לכן חשוב להיות מודעים לבעיה כדי לנקז את הדמם מוקדם ככל האפשר. כפי שציינו, דימום מתחת לעור מתבטא בכאב חד המופיע בימים הראשונים שלאחר הניתוח. מדובר בסיבוך המתרחש יותר אצל אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה.
  • נמק של העור – תופעה זו מאופיינת בפצעים בעור שאינם מגלידים, מדובר בתופעה נדירה המתרחשת יותר אצל מעשנים. הנמק מופיע בדרך כלל מאחורי האוזן ומטפלים בו בעזרת משחות וחבישות עד שהוא מתרפא מעצמו.
  • כאבים – בניתוח מתיחת פנים אתם לא אמורים להרגיש כאבים, ישנה אמנם הרגשה של חוסר נוחות ומעין לחץ, במיוחד בצוואר, אבל הרגשה זו מלווה בכאב עמום ולא בכאב חד. אם הכאב הוא חזק יותר ואינו מצביע על בעיה של דמם, יכול להיות שהתרחשה פגיעה בעצב תחושתי במהלך הניתוח, בכאב הזה אפשר לטפל על ידי מסאז'ים לאזור, או באמצעות זריקות סטרואידים.
  • זיהום – זיהום הוא תופעה נדירה מאוד בניתוח מתיחת פנים, הזיהום מתבטא באודם במקום, הפרשה מוגלתית לפעמים ובכאב מקומי. הטיפול בזיהום הוא באמצעות אנטיביוטיקה וישנם מקרים בהם נדרש גם ניקוז כירורגי.

חשוב לדעת על הסיכונים ותופעות הלוואי לפני מתיחת פנים | o5com

תופעות לוואי

  • בחילות – בחילות יכולות להיגרם כתוצאה מהשימוש בחומרי ההרדמה במהלך הניתוח. במקרה של ניתוח פנים, מומלץ לקחת משהו נגד בחילות ולא להקיא. לכן אם יש לכם בחילות ואתם נמצאים עדיין תחת השגחה, תיידעו מיד את הרופא המטפל כדי שיעזור לכם.
  • התנפחות הפנים – התנפחות הפנים היא שלב טבעי בהחלמה של הגוף מהניתוח, הדלקת שגורמת לפנים להתנפח היא דלקת נורמאלית והיא אינה זיהום. גם הנוזלים המגיעים לאחר הניתוח לאזור הפנים יוצרים נפיחות שמגיעה לשיאה בדרך כלל ביום השלישי לאחר הניתוח. לאחר שהנפיחות מגיעה לשיא, אפשר להתחיל לראות שיפור ותוך מספר שבועות הנפיחות נעלמת כליל. אפשר להקטין את הנפיחות לאחר הוצאת התפרים באמצעות מסאז' לימפטי הנעשה אצל מסאז'יסטים המכירים את התחום.
  • ירידה בתחושה באזור הלחיים, האוזניים והצוואר – ירידה בתחושה היא תופעת הלוואי הנפוצה ביותר לאחר ניתוח מתיחת פנים. תופעה זו מתרחשת אצל כל המטופלים. חוסר התחושה אינו מסוכן, אבל כדאי להיות מודעים לתופעה כדי שלא תיבהלו כאשר היא תתרחש.

החלמה

מיד לאחר הניתוח אתם תכנסו לחדר התאוששות ושם האחות תעקוב אחר ההתאוששות שלכם. השהיה בחדר ההתאוששות נמשכת יום שלם ומרבית הפעמים המטופלים נשארים במרפאה ללילה אחד לצורך מעקב. בניתוח מתיחה פנים הראש והפנים עטופים בתחבושות ליום יומיים. סוג החבישה משתנה ממנתח למנתח על פי שיטתו. תקופת המנוחה הנדרשת לאחר הניתוח היא בדרך כלל של שבועיים, כאשר ההמלצה היא בשבועיים הראשונים לישון בכורסאות מיוחדות שניתן להטות מעט את הגב לאחור. אם בחרתם לישון במיטה עליכם להגביה את הגוף על ידי מספר רב של כריות. לחץ דם מוגבר שיכול להיווצר משכיבה עלול לגרום להצטברות דם מתחת לעור ואף לקרישי דם.

הנפיחות של הפנים שמתרחשת לאחר הניתוח, אמנם יכולה להיראות דיי מפחיד, אבל מדובר בתהליך טבעי כאשר הנפיחות מתפוגגת בדרך כלל לחלוטין כעבור חודשיים. במשך השבועיים הראשונים של ההחלמה מומלץ לא להגיע לעבודה ולנוח ככל האפשר. בתקופת ההחלמה אין לבצע פעילות גופנית או להרים משאות כבדים. עוד בנוגע לפעילות הגופנית, הדעה הרווחת היא שבששת השבועות הראשונים שלאחר הניתוח לא לעשות פעולות הכוללות הורדת הראש מתחת לגובה המותניים. רבים מהמנתחים נותנים למטופלים שעברו ניתוח מתיחת פנים אנטיביוטיקה לשבוע כאמצעי הגנה מפני זיהומים ודלקות. את התוצאות הסופיות של הניתוח ניתן לראות כחצי שנה לאחר הניתוח.