סיכונים במתיחת פנים

סיכונים במתיחת פנים

ניתוח מתיחת פנים הוא אחד ההליכים הפופולאריים ביותר בתחום האסתטי וההליך עצמו נחשב באופן כללי פשוט ובטוח מאוד וכזה שמאפשר לתקן פגמי עור רבים בפנים ולתת למטופלות ומטופלים מראה חדש וצעיר לעוד כמה שנים טובות. אך בדומה לניתוחים רבים אחרים, כולם למעשה, גם ניתוח זה אינו בטוח במאת האחוזים וישנם סיכונים במתיחת פנים שיש להכיר מראש.

מהות הניתוח

אורכו של ניתוח מתיחת פנים מלאה הוא בין שלוש לחמש שעות, תלוי במורכבות ובהיקף ההליכים שיש לבצע. הניתוח כולל סוג מסוים של הרדמה – מקומית או מלאה – מנתח מבצע חיתוכים במקומות מיוחדים ועל פי התכנית כך שהתוצאה תהיה אופטימאלית והצלקות יהיו מינימאליות ולא מורגשות, לאחר ביצוע החיתוכים ניתן להזיז את העור ולהסיר רקמות שומן עודפות וכמו כן למתוח שרירים במקרים מסוימים בהם יש בכך צורך. העור עצמו נמתח ועודפים מוסרים ולאחר מכן תופרים אותו למקום כך שהפנים מקבלים מראה מתוח, חלק וצעיר. כל ניתוח מתיחת פנים בפני עצמו יכול לכלול הליכים נוספים שנעשים באותו זמן כגון ניתוח אף, מילוי העור בחומרי מילוי, שאיבת שומן וכן הלאה וכמו כן להיות מורכב מהליכים שונים במהלך הניתוח.

תגובה להרדמה או לתרופות

מבחינת סיכונים במתיחת פנים וכל ניתוח אחר, ההרדמה ותרופות אחרות שנעשה בהן שימוש בתהליך מהוות גורם סיכון מרכזי. הרדמה מלאה למשל היא תמיד סיכון מכיוון שהמטופל מושם במכוון במצב רגיש מאוד – אפילו אם המרדים הוא הכי מנוסה ואיכותי. ניתן לפתח תגובה בדרגות קושי וחומרה משתנות לחומרי ההרדמה או להליך עצמו וכמו כן לתרופות למיניהן.

תגובות כאלו יכולות להתבטא בבחילות והקאות, אלרגיה לתרופות, כאבי גרון, נזק לעצבים, נזק לריאות כגון זיהומים ובצקות, שבץ, התקפי לב וכן הלאה. לרוב מסופקות תרופות לפני הניתוח למניעת בחילות והמנותחים עוברים ניטור תמידי בכל מהלך הניתוח. חשוב מאוד לספק לצוות הרפואי את כל המידע הבריאותי האישי על מנת לצמצם את הסיכון.

החלמה

מבחינת סיכונים במתיחת פנים, רבים מהם מתרחשים במהלך תהליך ההחלמה. סיכונים וסיבוכים אלו כוללים הופעת צלקות לא תקינה ולא אסתטית, דימומים, היווצרות זיהומים, אובדן שיער ועור, הצטברות נוזלים שעלולה להוביל לבצקות, בעיות פיגמנטציה, רגישות יתר בעור ואיבוד תחושה בעור הפנים. צמצום ומניעה של סיכונים אלו מושגים באמצעות ביצוע מלא של הוראות המנתח לאחר הניתוח, הקפדה על היגיינה וחבישה נאותות.

נזק עצבי

מכיוון שהניתוח כולל חיתך אזורים יחסית נרחבים בעור הפנים, קיימים סיכונים במתיחת פנים של גרימת נזק עצבי כלשהו. סיכונים אלו כוללים חולשה עצבית בפנים מבחינת תחושה או הזזת שרירים ואיבוד תחושה זמני או קבוע במקרים קשים ונדירים ביותר. גם אם סיבוך שכזה מתרחש הוא לרוב זמני וחולף לאחר זמן מה, כמובן שיש לפנות לרופא ולעזרה רפואית עם סימנים אלו מופיעים מעבר למקובל.

תוצאות לא מספיקות

מעבר לתחום של סיכונים במתיחת פנים בהיבט הפיזיולוגי והבריאותי, מטופלים יכולים פשוט להיות מאוכזבים מתוצאות מתיחת הפנים לעומת הציפיות או ההבטחות שעימן נכנסו לתהליך. חלק מהאנשים אף בוחרים לעבור ניתוח נוסף כדי להגיע לרמה שאותה שאפו לקבל. חוסר שביעות רצון זה יכול להיות בגלל חוסר סימטריה, הישארות של כמה קמטים בפנים, צלקות במקום בעייתי או גדולות מדי וכדומה.

ברוב המקרים המנתח עושה כל שביכולתו לספק תוצאות אופטימאליות בהתאם למבנה הפנים הספציפי של המטופל או המטופלת ותוך כדי התחשבות מתמדת בהיבט הבריאותי הטהור מעבר לשיקולים אסתטיים. חשוב במיוחד לבוא עם ציפיות ריאליות ולתאם ציפיות עם המנתח.