טכניקות למתיחת פנים

טכניקות למתיחת פנים

מתיחת פנים היא ניתוח שנעשה על מנת להעלים קמטים ועור נפול כתוצאה מתהליכי הזדקנות טבעיים. זהו אחד הניתוחים הפלסטיים הנפוצים ביותר ואלפי ישראלים וישראליות עוברים אותו בכל שנה. מהות ההליך היא על פניו פשוטה, אך יש כמה טכניקות למתיחת פנים שמיושמות כיום. השיטה שבה המטופלת או המטופל והמנתח בוחרים בה תלויה במידה רבה במצב הפנים לפני הניתוח, התוצאות הרצויות והתקציב.

שיטת SMAS

שיטת SMAS (שמשמעות ראשי התיבות הלועזיים שלה הוא superficial musculoaponeurotic system) היא בחירה טובה אם יש לך עור רופף בצוואר ובקו הלסת, עור נפול בחלק המרכזי של הפנים או אם את מעל גיל 45. טכניקה זו של מתיחת פנים כוללת ביצוע חתך לאורך קו השיער שממשיך אל מתחת לאוזן, חתך נוסף יכול להתבצע מתחת לקו הלסת. לאחר ביצוע החתך מרימים ומהדקים את שכבות השרירים והרקמות בפנים, אם יש רקמות עודפות כגון שומן או עור אז מסירים אותן. העור עצמו נמתח ונתפר כך שהפנים נשארים ללא קמטים, חלקים ועם מראה צעיר בכמה שנים.

מתיחת פנים עמוקה

טכניקה זו מבין כמה טכניקות למתיחת פנים הקיימות יעילה אם סובלים מעור חופשי ומצב קשה של צניחת עור הפנים. ההליך הזה דומה במהותו לשיטת SMAS אלא שהוא נעשה ברמה עמוקה יותר, הטכניקה יעילה גם אם מותחים ומהדקים את העור בצוואר. כל עור עודף שנשאר לאחר המתיחה עצמה, מוסר, העור והשרירים מעוצבים מחדש כך שהפנים נראים צעירים יותר. מתיחת הפנים נשארת במקומה בזכות תפרים או סיכות כירורגיות עד להחלמת העור וקיבוע המצב.

מתיחה אנדוסקופית

אנשים צעירים שלא סובלים מהיקף משמעותי של עור עודף או צניחת עור הצוואר יכולים לבחור לעבור מתיחת פנים בטכניקה של אנדוסקופיה. טכניקה זו אינה פולשנית כמו האחרות שנסקרו ולרוב היא אינה מצריכה אשפוז ללילה או שימוש בהרדמה מלאה. המשמעות של מתיחת פנים אנדוסקופית במסגרת טכניקות למתיחת פנים היא שימוש במצלמות וכלי עבודה זעירים שמוחדרים לרקמות התת-עוריות דרך חתכים זעירים שהמנתח מבצע בפנים, במיקומים אסטרטגיים למניעת צלקות בולטות כמובן. המצלמה הזעירה והכלי הכירורגי המדויק נמצאים למעשה יחדיו על מעין צינורית סיב אופטי דקיקה וכך המנתח יכול לראות מה הוא עושה ולבצע פעולות מדויקות ביותר בלי פתיחה משמעותית של האזור המנותח.

מטופלים העוברים מתיחת פנים כזו סובלים באופן כללי מפחות סיבוכים וזמן ההחלמה שלהם קצר יותר.

מתיחת צלקת קצרה

מתיחת פנים בטכניקת "צלקת קצרה" היא שיטה מתוך טכניקות למתיחת פנים שמתאימה יותר לאנשים בגילאי הביניים של 40-60 שיש להם רמה נמוכה או בינונית של עור עודף וקמטים. שם הניתוח נובע מהחיתוך בצורת האות S שמבוצע ע"י המנתח בקדמת האוזן או הרקות הקדמיות. דרך חתך זה המנתח מותח עור עודף ואת הרקמות התחתונות שתומכות בקו הלסת ובפינות הפה. בגלל שהחתך הוא יחסית קטן, תקופת ההחלמה היא גם קצרה, ההליך אינו יעיל בהסרת עור עודף מהצוואר או החלק התחתון של הפנים.

מתיחת "חוט" – מתיחת פנים בתפר אחד

מתיחת פנים זו נקראת באנגלית Thread Lift, כאשר המשמעות של המילה היא שימוש בחוט או תפרים מיוחדים לביצוע המתיחה עצמה. מבין טכניקות למתיחת פנים זו מיועדת לטווח הגילאים הצעיר ביותר, אנשים סביב גיל 30-40 שלא סובלים מכמויות גדולות של עור עודף או נפול. מהלך הניתוח כולל פעולה זעיר פולשנית שבה המנתח מחדיר בעזרת מחט חוט מיוחד במבנה שמזכיר במידת מה חוט תיל, החוט מוכנס לאזור הרקמות התת-עוריות. החוט הזה והתפרים שנעשים באמצעותו משמשים למתיחת עפעפיים, גבות ואת האזור שבין פינות הפה לאף. החלקים הבולטים בחוט משמשים כעוגן עבור המנתח ברקמות הפנים לביצוע המתיחה, התהליך לא כולל ביצוע של חתכים בעור בדומה לכל יתר ההליכים.

מתיחת פנים בלייזר

טכניקה זו אינה בדיוק שייכת לקטגוריה של טכניקות למתיחת פנים אך היא בהחלט כן מספקת תוצאה דומה. הליך זה כולל שימוש בלייזר פחמן דו חמצני שמאפשר לרופא להסיר בצורה מדויקת במיוחד שכבות של עור פגוע וזקן ולהשאיר רק שכבות של עור תקין ובריא, כך שמושג אפקט של מתיחת פנים בלי הצורך לבצע חתכים ופיזית למתוח את העור.