טכניקות שאיבת שומן

טכניקות שאיבת שומן

שאיבת שומן היא הליך ניתוחי להסרת שומן מאזורים תת-עוריים, בדגש על ריכוזי שומן, בעזרת שאיבתו החוצה עם צינוריות ייעודיות דקיקות המוחדרות לעור דרך חתכים זעירים. קיימות טכניקות שאיבת שומן שונות אך באופן כללי לא מדובר על ניתוח לירידה במשקל בצורה דרמטית אלא להיפטר משומן שאי אפשר להעלים בעזרת פעילות גופנית או דיאטות ולעיצוב אזורים ספציפיים בגוף. מועמדים אידיאליים לניתוח שאיבת שומן הם בריאים, פעילים וקרובים למשקלם התקין.

שאיבת שומן יבשה

ידועה גם כשאיבת שומן מסורתית, מבין שלל טכניקות שאיבת שומן הקיימות כיום זוהי הראשונה שפותחה והיא יושמה בהרדמה כללית בלבד. כיום כמעט ולא משתמשים בה בגלל יעילות פחותה וסיבוכים אפשריים ברמה מוגברת.

הצפת יתר – טומסנט

שאיבת שומן בטכניקת הצפת יתר (Tumescent) היא הנפוצה ביותר בעולם והיא קיימת מ-1985. הטכניקה כוללת שימוש בכמות גדולה של תמיסת מלח (סיילין) שמוזרקת אל האזור המנותח יחד עם חומר הרדמה מקומי. הזרקה זו מפרקת את השומן ומפרידה אותו מהרקמות ההיקפיות, כמו כן חומר ההרדמה מסייע להפחית את הכאבים לאחר הניתוח, טכניקה זו גורמת לשומן להתפרק ולא להתקרש שוב כך שקל יחסית לשאוב אותו החוצה בעזרת הצינורית. טכניקה זו מכווצת את כלי הדם ולכן גם מפחיתה את הדימום וכמו כן מאפשרת ליישם את הטיפול ללא הרדמה כללית אלא במקומית בלבד.

טכניקות רטובות ו"סופר רטובות"

דומות במהותן לשיטת הצפת היתר אלא שנעשה שימוש בכמויות קטנות יותר של תמיסת המלח ותרכובת חומרי ההרדמה שמוזרקים לאזור המנותח. כמות החומר המוזרק לאזור קטנה מאשר כמות השומן שצריכה להיות מוסרת ובשיטה ה"סופר רטובה" נעשה שימוש בכמות שווה. לעיתים מוסיפים אדרנלין לתמיסה המוזרקת.

שאיבת שומן עם אולטרא-סאונד

מבחינת טכניקות שאיבת שומן שיטה זו הופכת יותר ויותר נפוצה ופופולארית על ידי מנתחים. שאיבת שומן בסיוע אולטרא-סאונד (UAL) עושה שימוש בהזרקת התמיסה כמו בטכניקות שנסקרו אך בנוסף גם בגלי קול בתדר גבוהה ש"נשלחים" אל האזור המנותח. שילוב זה גורם לשומן להפוך לנוזלי ומאפשר את שאיבתו בקלות גדולה יותר. שאיבת שומן אולטרא-סונית יכולה לטפל במרבצי שומן גדולים וצפופים יותר ולהסיר יותר שומן לכל תא שטח בכל טיפול. בנוסף הטכניקה משיגה דיוק טוב יותר ותורמת יותר להידוק/מתיחת העור לאחר הסרת השומן.

שאיבת שומן מכאנית – Power Assisted

הצינורית שמשמשת בשאיבת שומן מכאנית (יכולה להיקרא גם שאיבה בסיוע כוח) מחוברת למנוע חשמלי קטן, בהליך זה מעבר להזרקת התמיסה כמו בשיטת הצפת היתר והשיטה הרטובה המנתח נעזר בכוח המכאני של הצינורית עצמה לפרק ולשאוב את השומן ביעילות טובה יותר. השימוש במנוע החשמלי מאפשר דיוק טוב יותר בביצוע הניתוח ובתנועות הנעשות במסגרתו, הצינורית המיוחדת עדינה יותר עבור הסביבה הפנימית בה שואבים את השומן העודף. רמת החבלות בטכניקה זו אמורה להיות פחותה וכך גם הכאבים, זאת כי הצינורית עוברת דרך רקמות השומן ביתר קלות.

שאיבת שומן בלייזר

תחום זה של טכניקות שאיבת שומן הוא חדש יותר מהטכניקות האחרות שנסקרו כאן. נעשה שימוש בלייזר שמוחדר לרקמת השומן דרך סיב אופטי בתוך צינורית, הלייזר משמש לפירוק תאי השומן בצורה ממוקדת ויעילה. הטכניקה הזו מהווה חלופה לתנועתיות הרבה שמתלווה לשאיבת שומן רגילה והיא מתאימה בעיקר לאזורים קטנים וממוקדים. הלייזר מתוכנן כך שיפעל רק על תאי שומן ולא ישפיע על שרירים ורקמות אחרות בסביבת הניתוח. יש הליכים שבהם השומן מפורק ונספג באופן טבעי לשאר חלקי הגוף ויש הליכי לייזר שבהם השומן נשאב החוצה בצורה הרגילה. בנוסף, קיימת טכניקה חדשה של שימוש בסילוני מים מדויקים לפירוק השומן ושאיבתו החוצה.