שאיבת שומן בבטן

שאיבת שומן בבטן

שאיבת שומן בבטן כוללת הסרת שומן לא רצוי מאזור הבטן בעזרת טכניקות פירוק תאי שומן ושאיבתם החוצה, האזור כולו הופך מחוטב וזוהי דרך יעילה במיוחד להיפטר מעודפי שומן שפשוט לא מצליחים להוריד בשום צורה אחרת. ישנם טכניקות שונות המסייעות לשאיבת השומן החוצה, כולל שיטות לפירוק התאים או הפיכת השומן לנוזל. שאיבת שומן בבטן היא ניתוח קוסמטי קלאסי ואינה הליך רפואי מציל חיים או שנעשה מסיבות רפואיות טהורות, למרות זאת היא איננה נטולת סיכונים וסיבוכים אפשריים.

מהלך הניתוח

שאיבת שומן בבטן מבוצעת במסגרת פרטית ברוב מוחלט של המקרים על ידי מנתח פלסטי מוסמך ומיומן ותחת הרדמה כללית או במקרים מסוימים מקומית. הרופא מבצע חתכים קטנים באור הבטן, באזורים כמה שפחות בולטים, אל החתכים מוחדרת צינורית חלולה ששואבת את השומן הלא רצוי ונוזלים עודפים החוצה מהגוף באמצעות משאבת שאיבה מיוחדת. כמו כן, הניתוח כולל ברוב המקרים כיום הזרקת תמיסות אל האזור המנותח על מנת לעזור בשאיבת השומן ולמנוע סיבוכים פנימיים במהלך ההליך.

התמיסות המוזרקות הן שילוב של תמיסת מלח (סיילין) כמו שמקבלים בעירוי נוזלים רגיל ותרכובת חומרים כגון לידוקאין ואפינפרין שמרדימים את האזור לאלחוש כאבים, כווץ כלי דם להפחתת דימום ועוד פעולות רלבנטיות.

הכנות לשאיבת שומן בבטן

לפני שמטופל מתקבל כמועמד מתאים לעבור שאיבת שומן בבטן נערכת בדיקה רפואית מקיפה הכוללת בחינת היסטוריה רפואית, מחלות קיימות, בדיקות דם וכדומה. יש השלכות לנטילת תרופות מסוימות לפני הניתוח, כאשר את חלקן יש להפסיק לקחת וחלקן מעידות על מצב בריאותי שאינו מאפשר לעבור ניתוח בטן או הרדמה. במסגרת ההכנות לניתוח שאיבת שומן בבטן מעשנים ידרשו רוב להפסיק לעשן בשבועיים לפני ההליך, יש להפסיק לקחת תרופות מדללות דם או נוגדות קרישה וביום הניתוח או לפניו המנותחים יכולים לקבל אנטיביוטיקה כאמצעי מנע לזיהומים שונים.

התאוששות

תלוי בכמות השומן המוסרת במסגרת שאיבת שומן בבטן, מנותחים עשויים להתבקש להישאר בבית החולים לאשפוז של לילה אחד, יש מקרים בהם משתחררים הביתה באותו יום וחוזרים למחרת לביקורת. תהליך ההתאוששות וההחלמה כרוך בהצטברות נוזלים באזור הבטן וניקוזם החוצה באמצעות נקזים על מנת למנוע בצקות ונפיחות עודפת, את הנקזים יש לרוקן בימים שהם נמצאים, לבקר את הניקוז ואת ההחלמה וכמובן להוציאם לאחר כמה ימים. כמו כן, לאחר שאיבת שומן בבטן המנותחים לובשים חגורת בטן רפואית הלוחצת על האזור כולו, כך הנוזלים מתנקזים טוב יותר והבטן מתעצבת בצורה רזה ואסתטית יותר.

סיבוכים ותופעות לוואי

ניתוח שאיבת שומן בבטן הוא ניתוח לכל דבר, הכולל הרדמה ומעבר הליכים פולשניים במידה מסוימת, לכן הוא כולל סיכונים מסוימים. אלו כוללים היווצרות זיהומים, סיכונים הנובעים מהרדמה כללית, קרישי שומן או קרישי דם, פצעי ניקוב כתוצאה מתנועה לא נכונה של המנתח, היווצרות רקמת צלקת לא תקינה באזור המנותח, בצקות לא תקינות, לחץ ודחיסות בעצבים, כוויות (בשאיבת שומן אולטרא-סונית או בסיוע לייזר). ההתממשות של סיכונים אלו היא נדירה ביותר אך יש להכיר את הנושא.

תופעות לוואי אפשריות שחלקן נפוצות וכולן תקינות עלולות להתרחש לאחר שאיבת שומן בבטן. רמה מסוימת לש כאב ואי נוחות תורגש תמיד, אך לרוב לא מדובר על כאבים חזקים במיוחד. נפיחות לאחר שאיבת שומן בבטן היא תופעה נפוצה שחולפת מעצמה לאחר כמה שבועות עד חודשים. במיקום החתכים תיווצרנה צלקות קטנות אך ברוב המקרים אלו ייעלמו כמעט לגמרי עם הזמן.