כמה אפשר לרדת במשקל עם שאיבת שומן?

כמה אפשר לרדת במשקל עם שאיבת שומן?

ניתוח שאיבת שומן הוא הליך כירורגי שמבוצע תחת הרדמה מלאה ושמטרתו הסרת שומן עודף מהגוף. הניתוח מבוצע ע"י מנתח פלסטי מיומן. הניתוח החל להיות מיושם בארה"ב בשנת 1982 ובמהרה כבש את כל העולם מבחינת הצלחה ופופולאריות. שאיבת שומן מבוצעת באופן ספציפי על אזורים בגוף על מנת להסיר מהם שומן – בעיקר שומן שלא יורד בדיאטות או פעילות גופנית. חשוב להבין כי הסרת תאי שומן וירידה במשקל אינן זהות והניתוח אינו ניתוח הרזייה.

עובדות

ניתוח שאיבת שומן יכול להתבצע על כמעט כל חלק בגוף, בזכות מהותו ודרך פעולות מבחינת מכשור וההליך הכירורגי עצמו. הניתוח לרוב מיושם על הבטן, ירכיים, ישבן והסנטר. על מנת להדגים כי ניתוח שאיבת שומן אינו כלי להרזיה ניתן להציג מחקר שמראה כי אפילו בנשים ברמת השמנה גבוהה מאוד שהוסר מהם שומן בהיקף של כ-5-6 ק"ג הראו ירידה במשקל של 2-3 ק"ג בלבד. מומלץ מאוד כי מטופלים יסיימו את תהליך הירידה במשקל שלהם לפני ביצוע שאיבת שומן וכמו כן ישמרו על הירידה במשקל לאחר הניתוח על מנת לשמור על מראה גוף רצוי.

ההליך עצמו

בסביבה רפואית כירורגית ותחת הרדמה מלאה המנתח מבצע חתכים זעירים באזור המנותח (חתך בקוטר של פחות מס"מ). לרוב מזריקים תמיסת מלח בריכוז ביולוגי טבעי לאזור על מנת להפריד בין השומן לשרירים. מחדירים דרך הפתח הזעיר צינורית (קנולה) ומתחילים בתהליך שאיבת השמן החוצה, תאי השומן עצמם מפורקים ונשאבים החוצה. יש רופאים שמבצעים שאיבת שומן באזורים קטנים כגון הזרועות והצוואר בקליניקה תחת הרדמה מקומית בלבד – אך זה נדיר יחסית. ניתוחים רגילים גדולים מבוצעים בסביבת בית חולים.

טכניקות

ישנן מספר טכניקות שונות שמיושמות בניתוחי שאיבת שומן. הטכניקה של שאיבת שומן בשיטת "הצפת יתר" (Tumescent) משתמשת בתמיסת מלח (סיילין) בכמות שהיא בערך פי שלוש מכמות השומן שהלכת להיות מוסרת,התמיסה מוזרקת לאזור המיועד לפני השאיבה עצמה. הטכניקה הרטובה משתמשת בכמות כפולה בלבד של תמיסת מלח. שאיבת שומן בסיוע אולטרא-סאונד עושה שימוש בגלי קול בתדרים מסוימים שמשמשים להפוך את השומן לנוזל כך שקל יותר לשאוב אותו מהגוף וכמו כן ההליך הזה מסייע להחלמה יעילה יותר. טכניקה נוספת היא שאיבת שומן בסיוע לייזר והיא פועלת בדמה לאולטרא-סאונד, רק שבה נעזרים כמובן בלייזר. במקרים מסוימים נעשה שימוש בצינורית ממונעת במסגרת שאיבת שומן ממונעת / בסיוע כוח.

נקודות חשובות

ניתוח שאיבת שומן יכול לסייע לעצב מחדש את הגוף, אך מבחינת כמה אפשר לרדת במשקל עם שאיבת שומן זהו לא הפיתרון, הניתוח לא ימתח עור עודף או נפול כפי שמתיחת בטן תעשה. בנוסף, התוצאות עשויות להיות מאכזבות עבור נשים שאיבדו את גמישות העור שלהן. במקרים מסוימים, ויש לציין נדירים יחסית, יש לבצע שוב ניתוח שאיבת שומן באותו אזור עם התוצאה שהושגה אינה עונה על כמו כן, יש להבין את משך ההחלמה מהניתוח, זמן שעשוי להיות בין כמה ימים לכמה חודשים.

אזהרות

תופעות לוואי אפשריות מניתוח שאיבת שומן הן דימומים, זיהומים והופעת חבלות שונות. קיים סיכון מסוים בעקבות ההרדמה המלאה שמיושמת ברוב הניתוחים – חשוב לציין כי סיכונים אלו אינם ייחודיים דווקא להליך כירורגי זה אך בכל זאת יש להכיר אותם. אם מסירים יותר מדי שומן במהלך הניתוח, קיים סיכון להתפתחות סרומות, כיסי נוזל שנאספו מתחת לעור. עבור תוצאות מיטביות וסיכונים מינימאליים, יש לבצע שאיבת שומן על ידי מנתח מיומן ומוסמך. יש לנהל דיון מקיף לגבי ההיסטוריה הרפואית של המטופלים וסקירת היתרונות מול החסרונות לפני ביצוע ההליך הכירורגי.