סוגי שאיבת שומן

סוגי שאיבת שומן

שאיבת שומן (Liposuction) היא הליך כירורגי נפוץ מאוד שמטרתו להסיר אזורי שומן תת עוריים ממקומות שונים בגוף. הניתוח מיושם על אזור ספציפי ובעייתי מבחינת המטופל/ת כגון הבטן, הישבן, האגן, הירכיים, הסנטר, הזרועות וכדומה. חשוב לציין כי לא מדובר על ניתוח הרזייה אלא על הליך שפעולתו יעילה במיוחד כאשר הוא משולב עם תהליך הרזייה בריא ויציב. כיום ישנם סוגי שאיבת שומן שונים המיושמים בהתאם לגורמים שונים.

שאיבת שומן בהזרקת נוזלים

שיטה ישנה יחסית והראשונה שיישמה טכניקות של שחרור ופירוק שומן באמצעות הזרקה. מבחינת סוגי שאיבת שומן שיטה זו כוללת הזרקה של תמיסת מלח (סיילין) אל האזור הרלבנטי, תמיסה זו מסייעת להפריד את השומן מהעור ומהרקמות ההיקפיות וכמו כן לפרק את תאי השומן ביתר קלות על מנת לשאוב אותם החוצה. התמיסה מתפרקת ונספגת בגוף והיא מונעת את התקרשות השומן כך שאפשר להוציא יותר ממנו בכל ניתוח.

שאיבת שומן בשיטת "הצפת יתר" – Tumescent

שיטת הצפת היתר היא הנפוצה ביותר שנמצאת בשימוש כיום מבחינת סוגי שאיבת שומן, השיטה היא מעין שכלול של הזרקת הנוזלים. בשיטה זו נעשה שימוש בתרכובת חומרי הרדמה שכוללת לידוקאין ואפינפרין, משמשים בעיקר כמאלחשי כאב ועל מנת לכווץ את כלי הדם באזור המטופל ולהקל על הדימום.

במסגרת שאיבת שומן "טומסנט" מבוצעים חתכים זעירים באזורים הרלבנטיים ודרכם מחדירים צינוריות דקות אל רקמות השומן. דרך הצינורית מחדירים לאזור המנותח את תרכובת חומרי ההרדמה וכמו כן נעשה שימוש בכמות גדולה יחסית של תמיסת מלח (סיילין) בריכוז ביולוגי אשר מוזרקת לאזור על מנת להקל על שאיבת השומן עצמה ופירוקו.

שאיבת שומן בעזרת אולטרא-סאונד

שאיבת שומן אולטרא-סונית עושה שימוש בגלי קול בתדר גבוה שיוצרי ויברציות באזורים ספציפיים של שומן. בקצב תנועתיות גבוה מספיק, השומן הופך לנוזלי ואפשר לשאוב אותו בקלות יתרה. שיטה זו יעילה לאזורים קשים להגעה או כאלו שלא מתאים להזריק להם כמות גדולה של תמיסה – למשל הסנטר והקרסוליים. בנוסף להפיכת השומן לנוזלי, שאיבת שומן בסיוע אולטרא-סאונד יעילה יותר בהידוק עור רופף או נפול כתוצאה מהסרת השומן המהירה. ניתן ליישם את השיטה עם שיטת אחרות שמשתמשות בהזרקת תמיסת מלח.

שאיבת שומן בלייזר – Smartlipo

במסגרת סוגי שאיבת שומן, סוג זה הוא בפועל סימון מסחרי של החברה שפיתחה אותו והוא עושה שימוש בלייזר ייעודי המועבר על סיב אופטי מיוחד ומוכוון אל כיסי שומן בעייתיים. הלייזר פוגע ברקמת השומן כאשר הוא מוחדר מתחת לעור באמצעות צינוריות דקות והוא מפרק את תאי השומן כך שאפשר לשאוב אותם בעזרת הצינוריות. רמת הכאב של שאיבת שומן בלייזר היא פחותה באופן יחסי ומאפשרת ליישם אותה במינימום חבלות ודימום, ההרדמה היא לרוב מקומית מה שמקל על התהליך משמעותית.

שאיבת שומן בסיוע מכאני

למרות השם המאיים מעט, סוג שאיבת שומן זה פשוט נועד למקרים קשים יותר של אזורי שומן, מהות השיטה היא בדומה לשאיבת שומן בהצפת יתר אלא שבמקרה זה נעשה שימוש בכלים מיוחדים נוספים המוסיפים כוח לתהליך ובכך מאפשרים להסיר כמויות שומן גדולות יותר. המכאניות של התהליך היא יישום ויברציות פיזיות על השומן לצד הזרקת תמיסת מלח אל רקמת השומן עצמה. הוויברציה מאפשרת לרופא להשתמש בפחות כוח פיזי בתהליך פירוק ושאיבת השומן, בכך הסיכון למנותחים פוחת מבחינת פציעות, חבלות וכאב.