PRK מול לאסיק

PRK מול לאסיק

בתחום של ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר קיימת השיטה הנפוצה בשם הכללי לאסיק (LASIK) ושיטה נוספת שנקראת בקיצור PRK. שתי השיטות משמשות לתיקון בעיות ראייה למיניהן ושתיהן עושות שימוש בלייזר למטרת עיצוב מחדש של הקרנית, אך ישנם כמה הבדלים באופן בו מבוצעים ההליכים עצמם. חשוב להכיר את שתי השיטות ולהבין את ההבדלים, וכמו כן להבין ששתיהן בטוחות ומאושרות ע"י הגורמים המובילים בעולם.

בעיות הראייה הרלבנטיות

מבחינת PRK מול לאסיק, שתי השיטות יכולות לשמש למטרת טיפול באנשים הסובלים מקוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה (בעיית צילינדר). כיום קיימת טכנולוגיית מדידה ויישום של הלייזר שמאפשרת גם טיפול בבעיות אחרות כגון ראייה מטושטשת והפחתת תופעות של סנוור. כאשר בודקים את השיטות PRK מול לאסיק יש להבין כי שתיהן מיושמות בעזרת מחשב ששולט בלייזר ובפיקוח ושליטה תמידיים של המנתח. הלייזר שמשמש לביצוע הניתוח מאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

הבדלים בהליך עצמו

גם ניתוח PRK וגם ניתוח לאסיק מבוצעים ללא צורך באשפוז והם מהירים מאוד באופן יחסי, שתי השיטות כוללות הרדמה מקומית של העיניים לפני השימוש בלייזר וביצוע הניתוח. לגבי PRK מול לאסיק – בשני ההליכים מוסרת רקמת קרנית ורקמת חיבור לצורך עיצוב מחדש של מבנה הקרנית, בשיטת LASIK יש צורך לחתוך מניפה דקה בקרנית כך שהלייזר יוכל להגיע לרקמות לצורך ביצוע החיתוך והעיצוב מחדש בעוד שבשיטת PRK אין בכך צורך (חיתוך המניפה). ניתוח לאסיק כרוך בשימוש בסכין זעירה וחדה במיוחד לביצוע חיתוך זה ובשיטת PRK נעשה שימוש בלייזר בלבד.

הבדל נוסף בין PRK מול לאסיק הוא שבשיטת PRK לרוב המנתח יתעקש לבצע את הניתוח בנפרד עבור כל עין ובניתוח לאסיק ניתן לבצע באותו טיפול את הניתוח בשתי העיניים – בעיקר מטעמי זמן החלמה והשגת השיפור בראייה.

התאוששות מהניתוח

הבדל נוסף לגביPRK מול לאסיק הוא בזמן ההתאוששות ובכאבים לאחר הניתוח. אנשים שעברו ניתוח PRK זקוקים לזמן התאוששות והחלמה ארוך יותר מאשר ניתוחי לאסיק, כמו כן, רמת הכאב שמטופלי PRK מדווחים עליה היא לרוב גבוהה יותר.

תוצאות

מבחינת PRK מול לאסיק שתיהן משיגות תוצאות דומות בשיפור הראייה ותיקון ליקויים – מדובר על שיפור משמעותי ולרוב אף מושלם ותמידי. אחוזי ההצלחה כמעט זהים בין שתי השיטות. כמו כן, כמות הסיכונים בין השיטות זהה ובשתיהן סיבוכים הם נדירים מאוד.