הגדלת חזה והנקה

הגדלת חזה והנקה

בעד שרוב אנשי המקצוע הרפואיים מסכימים שהנקה וחלב אם הם הפיתרונות הטובים ביותר עבור תינוקות, נשים שעברו ניתוח הגדלת חזה או ניתוח הקטנת חזה עשויות לחוות קשיים בהנקה או לא להות מסוגלות להניק כלל. למעשה לרוב אין אפשרות לדעת בוודאות האם אשה תוכל להניק אלא לאחר שתנסה זאת בפועל. על פי גורמים המתמחים בסיוע בהנקה לאחר ניתוחי חזה ופטמות, ישנם כמה גורמים שיש לשקול בעת הנקה אם האישה עברה ניתוחים אלו.

הבסיס

לגבי רוב הנשים שהנושא של הגדלת חזה והנקה רלבנטי עבורן, רובן יצליחו להניק. למרות זאת, אספקת החלב שלהן היא באופן כללי נמוכה מאשר נשים שלא עברו ניתוח דומה. נקודה זו עשויה למנוע הנקה בלעדית ותצריך ברוב המקרים מתן תוספת של תחליף חלב כלשהו. ישנן דרכים טבעיות ושאינן טבעיות להגדיל את תפוקת החלב – לחיצות על השד, "חליבה" ידנית של השד, שאיבת חלב ושימוש במזונות שונים.

ניתוח הגדלת חזה

נשים שעברו ניתוח הגדלת חזה מאופיינות בסיכויים גבוהים יותר להניק מאשר נשים שעברו ניתוח הקטנת חזה. זאת משום שהחדרת שתלים בתוך השדיים לרוב מערבת פחות חיתוך והפרעה לתעלות החלב מאשר ניתוח הקטנת חזה שמחייב כמובן הסרת רקמת שד. מנתחים פלסטיים לרוב מנסים למזער את נראות הצלקות וימקמו חתכים מסביב לעטרת הפטמה ובמקומות לא בולטים נוספים. אם תעלות חלב ועצבים נפגעם בתהליך הניתוח, זה יכול להשפיע על היכולת להניק.

הקטנת חזה

בניתוח הקטנת חזה, החיתוכים הם הרבה יותר משמעותיים וגדולים מאשר הגדלת חזה. המנתח מסיר רקמת שד ולא רק מחדיר שתלים לשד, עובדה שעשויה בהחלט לפגוע בתעלות חלב ועצבים חשובים להנקה. עבור נשים עם חזה גדול מאוד, יתכן שיהיה צורך לנתק את הפטמה במהלך הניתוח. לנשים אלו לרוב יש סיכוי מועט, אם בכלל, להניק.

יועצות הנקה

נשים שעברו כל סוג של ניתוח חזה, יועצת הנקה עשויה להיות משאב יקר ערך. נשים צריכות למצוא ולהיעזר ביועצות הנקה עוד לפני הלידה על מנת לפתח מערכת יחסים ולקבל מידע רלבנטי כמה שניתן לקראת הלידה. אמנם אין מה לעשות מראש כדי להבטיח הנקה או להשפיע על התהליך לאחר שהניתוח כבר נעשה, יועצת ההנקה יכולה בהחלט לספק טיפים שיגדילו את הסיכויים להצלחה עבור נשים החרדות לגבי הגדלת חזה והנקה. בכל מקרה על נשים לאחר ניתוחי הגדלת חזה להיות מוכנות נפשית ופיזית לכך שלא יוכלו להניק או שלא יוכלו לעשות זאת בלעדית.

נקודות למחשבה

אם את מתכננת להניק, כדאי שתשקלי לדחות את ניתוח הגדלת החזה עד לאחר סיום הבאת הילדים לעולם. אם אין אפשרות כזו, ידעי את המנתח הפלסטי על הרצון העתידי להניק לפני הניתוח. חשוב להבין כי אין בטוחות לגבי שמירת היכולת להניק, אך המנתח יכול לשים דגש ולהיזהר אפילו יותר בהסרת רקמות או ביצוע חתכים.