צלקות מניתוח הגדלת חזה

צלקות מניתוח הגדלת חזה

למרות שאי אפשר באמת להימנע מצלקות לאחר ניתוח הגדלת חזה, אפשר לפעול למזעור הצלקות ובמידת הצורך, גם לטפל בהן באופן רפואי יזום.

מהם הגורמים המשפיעים על הצלקות?

לצלקות לאחר הניתוח מספר גורמים ומרכיבים. אופי הצלקות תלוי במידה רבה בטכניקה של המנתח וכן בגורמים גנטיים. מרבית הצלקות צפויות לדהות עם הזמן כחלק מתהליך הריפוי הטבעי של עור הגוף, אולם ישנם בכל זאת כמה דברים שניתן לעשות כדי למנוע הצטלקויות חמורות. המאפיינים אשר ישפיעו על אופי הצלקות, לבד משיטת הניתוח, מיקום החתך הנבחר והגנטיקה, יהיו גם המצב הבריאותי והרפואי הכללי של המטופלת וכן נתוני העור הטבעיים. למשל, מטופלות בעלות עור כהה הן "מועמדות" חזקות יותר להצטלקויות וכן מטופלות מעשנות, עשויות לחוות האטה בתהליכי ריפוי הצלקת (ולכן הימנעות מעישון לפני וגם אחרי הניתוח יכולה להאיץ את תהליך הריפוי).

מיקום הצלקת לאחר הניתוח

מיקום הצלקת תלוי בשיטת הניתוח אותה בחר המנתח ובהמשך לכך, במיקום החתך הנבחר. מנתחים יכולים לבצע את החתך להחדרת השתל סביב הפטמה, סביב העטרה, באזור בית השחי, בחלק התחתון של רקמת השד, מעל לשריר או מתחתיו. כל רופא, בהתאם למאפייניה של המטופלת ובהתאם לצרכי הניתוח, יבחר לבצע את החתך במיקומים שונים כשחלק מהשיקולים אשר ינחו אותו הם כמובן מזעור הצלקות.

מה ניתן לעשות כדי להפחית צלקות?

צלקות לאחר ניתוח הגדלת החזה הן כאמור בלתי נמנעות, אולם ניתן בהחלט לסייע לאלו להיות מינימאליות ככל האפשר. למשל, מומלץ שלא לשזף את אזור הצלקת (כולל הימנעות משיזוף באמצעות מיטות שיזוף) עד שהאזור יבריא לגמרי וכן מומלץ שלא לצלול סביב תקופת הניתוח – דבר אשר עשוי לגרום לזיהומים.

על הטיפול בצלקות

בעוד מטופלות מסוימות "יחיו בשלום" עם הצלקות הנותרות לאחר הניתוח כחלק מהמחיר הבלתי נמנע אותו יש "לשלם" כדי להשיג את החזה שהן תמיד רצו, מטופלות אחרות יבחרו לטפל בצלקות באופן יזום. לרוב, יהיו אלו מטופלות בעלות צלקות חמורות. במידה ומדובר בצלקות קלות, טיפולים מתונים כמו עיסוי רקמות על ידי שימוש בקרמים מתאימים יכולים לעזור מאוד להפחתת הצלקת. צלקות חמורות יותר, יכולות להיות מטופלות באמצעות זריקות או בטיפול לייזר אשר נועד לכך. במידה ומדובר במקרים חריגים (אשר יכולים לרוב להימנע על ידי בחירה במנתח מקצועי ומנוסה, על ידי מסירת המאפיינים הבריאותיים של המטופלת אשר יכולים להשפיע על אופן ריפוי העור לאחר הניתוח ועוד), קיימת אפשרות לטפל בצלקות חמורות על ידי הליך ניתוחי אשר נועד להעניק לעור הזדמנות נוספת להחלים כראוי.