סוגי הגדלות חזה

סוגי הגדלות חזה

המונח ניתוח הגדלת חזה אין משמעותו רק ניתוח שמספק שדיים גדולים יותר, הוא גם מתייחס לניתוח שמשפר את מראה החזה, מספק סימטריה בין השדיים ומתקן פגמים שונים. באופן כללי ניתוחים אלו עושים שימוש בהחדרת שתלים אל מתחת לשד על מנת להגדיל אותו או לעצבו מחדש, כך שמבחינת סוגי הגדלות חזה ההבדלים הם בעיקר בסוג השתלים בהם נעשה שימוש.

הגדלת חזה ושיפור החזה

ניתן לחלק סוגי הגדלות חזה לניתוחים המיועדים להגדלת חזה במובן הקלאסי והפשטני של המילה ולניתוחים המיועדים לשיפור כללי של מראה החזה. הגדלת חזה קלאסית נועדה לנשים שמבקשות חזה גדול ומלא יותר ואילו ניתוחי שיפור מראה החזה נועדים בעיקר עבור נשים שמבקשות לשחזר את מראה השדיים שהיה להן בצעירותן ואבד בעקבות השנים, הריונות, הנקה וכן הלאה.

סוגי שתלים שונים

בין אם מדובר על ניתוח שרק נועד לספק חזה גדול ומלא יותר או על ניתוח שמהותו שיפור ושחזור מראה החזה, שני סוגי הניתוחים מבוצעים בעזרת שתלים שמוחדרים אל השדיים. לאורך שנים היו שני סוגי שתלים נפוצים, שתלי סיליקון שהחלו את הדרך עבור ניתוחים אלו ושתלי סיילין (מיסת מלח בריכוז ביולוגי טבעי) – כאשר בשנים האחרונות בארה"ב השימוש הוא כמעט בלעדי בשתלי סיילין בעקבות איסור על שימוש בסיליקון (איסור שצפוי להתבטל).

לאחרונה החל להיכנס לשוק ניתוחי הגדלת החזה סוג חדש של שתל שמשלב בין היתרונות של שני הסוגים הקודמים, שתל ג'ל קוהיסיבי.

  • שתל סיליקון: שתלים בנפחים שונים הממולאים בסיליקון מיוחד ואלסטי. שתלים אלו מקנים באופן כללי מראה של ניתוח הגדלת חזה ושדיים אם שתלי סיליקון יהיו במקרים רבים עגולים ומלאים מאוד ופחות בעלי צורה אנטומית טבעית. לאורך השנים היו מקרים של דליפות שתלים אלו וסיבוכים בגלל יציאת הסיליקון לרקמת השד.
  • שתל סיילין: שתלים אלו ממולאים בתמיסת מלח בריכוז הביולוגי הטבעי של הגוף, כך שבמקרים של דליפות הגוף פשוט סופג את החומר ללא נזק. שתלים אלו מאופיינים במראה טבעי יותר ומגיעים בכמה צורות ונפחים, במקרים רבים הם ממולאים לאחר החדרתם מתחת לשד ובכך מאפשרים השתלה קלה יותר וסוגי חיתוך רבים יותר.
  • שתלי ג'ל קוהיסיבי: אלו השתלים החדשים והמתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית, לא הכל המדינות משתמשים בהן אך הם צפויים להגדיל את נתח השוק שלהם. הג'ל בשתלים אלו מוצק יותר והשתל אמור להקנות מראה טבעי הרבה יותר וכך גם תחושה טבעית. מעין שילוב בין שתלי הסיליקון והסיילין ושיפור של חסרונות בהם.

סוגי מיקום השתל

מבחינת סוגי הגדלות חזה יש שוני בין מיקום השתל בשד. ניתן למקמו מתחת לשרירי החזה ובכך להשיג מראה טבעי יותר אך זמן ההחלמה מעט ארוך וקשה יותר או מעל לשריר החזה בניתוח פשוט יותר וזמן התאוששות קצר יותר.

סוגי חיתוך

רופאים מנתחים המבצעים ניתוחי הגדלת חזה יכולים לבחור בין כמה סוגים של חתכים המבוצעים להחדרת השתל אל השד, הבחירה נעשית על פי שיקולים כגון מבנה אנטומי, רצון המטופלת מבחינת תוצאות, סוג השתלים וגודלם וכדומה.

  • חיתוך מתחת השד – בקפל השד.
  • חיתוך באזור בית השחי – לא משאיר צלקת על השד עצמו.
  • חיתוך מסביב עטרת הפטמה – הצלקת כמעט ואינה נראית אך לא מתאים לכל הניתוחים.

כך שלגבי סוגי הגדלות חזה הסוג הספציפי עצמו נקבע על פי שילוב של מכלול הגורמים שהוזכרו כאן לצד רצונות ספציפיים של המטופלת והיכולות של הרופא המנתח.